Naar inhoud

CRM-systemen niet ten volle benut in technische sectoren

Voor bedrijven in de bouw, techniek en offshore is professionele marktanalyse nog geen gemeengoed. Het gebruik van systemen voor customer relationship management is in deze branches dan ook niet standaard. 20 procent van deze bedrijven past geen enkele vorm van marktanalyse toe. 28 procent ziet het belang van complete marktkennis in en is bezig om processen rond het verzamelen en vastleggen van data te professionaliseren. Iets meer dan de helft (52%) heeft de processen rond marktanalyse al wel ingericht.

Rol van het CRM-systeem

Dit heeft IT-dienstverlener CTB xRM vastgesteld door 140 grote bedrijven uit deze sectoren te vragen naar hun aanpak op het gebied van commercieel management. Gevraagd naar de rol van een CRM-systeem in het commercieel proces, blijkt dat slechts 13 procent van de respondenten CRM gebruikt om de verkooppijplijn vast te leggen en te monitoren en dat 5 procent er de marktpotentie van mogelijke opdrachten mee analyseert. 11 procent gebruikt een CRM-systeem als marketingtool.

Marketing nieuwe stijl

Techniek-, bouw- en offshorebedrijven hebben ook nog reserves als het gaat om het toepassen van nieuwe marketingstrategieën, zoals inbound marketing en contentmarketing. De combinatie van analyse en bewerking van de markt middels nieuwe marketingstrategieën stelt organisaties in staat hun doelgroep op een andere manier te benaderen en te bouwen aan een langetermijnrelatie. Slechts 23 procent van de deelnemende bedrijven zegt nieuwe marketingvormen toe te passen. 37 procent is bezig om een strategie uit te rollen en 40 procent heeft deze ontwikkeling links laten liggen.Afbeelding CTB xRM  3

Veredelde digitale kaartenbak

We zien dat veel bouw-, techniek- en offshorebedrijven marktanalyse, projectacquisitie en marketing aanpakken op min of meer dezelfde manier als tien, vijftien jaar geleden”, zegt Yuri Ramdhani, commercieel manager bij CTB xRM. “Het CRM-systeem wordt binnen deze organisaties, als ze al zo’n systeem hebben, ingezet als digitale kaartenbak. Er worden gegevens over relaties in opgeslagen en informatie hierover wordt met collega’s gedeeld en daar houdt het dan mee op.”

Vereenvoudiging marktanalyse

Dit terwijl een CRM-strategie zoveel meer omvat”, aldus Ramdhani. “Een CRM-systeem kan, mits juist ingericht en benut, een instrument zijn dat marktanalyse eenvoudiger maakt, helpt projectpotentieel in kaart te brengen en marketingprocessen verbetert. Veel technische bedrijven laten deze mogelijkheden links liggen en dat is een enorme gemiste kans. Een aanpassing in de werkwijze en processen rond relatie- en tendermanagement betaalt zich op meerdere fronten uit.”

De onderzoeksresultaten zijn opgetekend in het trendrapport 'Ondernemen in het teken van transitie'. Het rapport kun je downloaden op de website van CTB xRM.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie