Naar inhoud

Cross-border webwinkels winnen aan populariteit

Nederlandse consumenten hebben in 2015 voor € 513 miljoen gekocht via buitenlandse webwinkels. De cross-border bestedingen laten hiermee een groei zien van 31 procent ten opzichte van 2014. Bijna een kwart van de Nederlanders heeft vorig jaar via anderstalige websites aankopen gedaan. Vooral mannen tot 49 jaar en hoogopleidingen kijken online buiten de landsgrenzen. Chinese webshops zijn het meest in trek.

Online consumentenbestedingen

Dit blijkt uit cijfers van de 'Thuiswinkel Markt Monitor', het periodieke onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door marktonderzoeksbureau GfK uitgevoerd, in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door de logistieke dienstverlener PostNL. 23 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een of meerdere aankopen via cross-border webwinkels gedaan. Deze worden binnen het onderzoek gedefinieerd als websites die in een andere dan de Nederlandse taal zijn geschreven. Kijkend naar het profiel van de cross-border koper is te zien dat mannen in de leeftijd tot 49 jaar en hoogopgeleiden bovengemiddeld binnen deze groep vallen.

Groei cross-border bestedingen

Deze 3,2 miljoen cross-border kopers geven in 2015 in totaal € 513 miljoen uit via anderstalige webwinkels, een groei in uitgaven van 31 procent ten opzichte van 2014. De cross-border bestedingen groeien hiermee harder dan de totale online bestedingen in 2015 (+16%). Hiermee is het cross-border kanaal verantwoordelijk voor 3 procent van de totale online bestedingen in 2015. Bijna een kwart van deze uitgaven wordt besteed op Chinese websites. Duitsland (16%) en Groot-Brittanië (15%) volgen op de tweede en derde plaats.

Productkwaliteit, presentatie en assortiment

Eind vorig jaar voerde GfK voor ShoppingTomorrow een onderzoek uit onder 5.000 Nederlandse consumenten naar de verschillen tussen Aziatische, Europese en Amerikaanse cross-border webwinkels. Hieruit blijkt dat Amerikaanse en Europese webwinkels het best worden gewaardeerd onder de consumenten die weleens via een dergelijke website hebben geshopt. Gemiddeld krijgen zij respectievelijk een 7,2 en 7,1 als algemeen rapportcijfer terwijl Aziatische webwinkels met een 6,7 aanzienlijk lager scoren. Vergeleken met Aziatische webwinkels, presteren Europese en Amerikaanse webshops beter op productkwaliteit en de presentatie van het aanbod op de sites. De Aziatische webwinkels blinken juist weer uit in de uitgebreidheid van hun assortiment en de prijs van hun producten.

Gemak, bekendheid en vertrouwen

Consumenten die op dit moment (nog) niet via cross-border webwinkels shoppen, worden vooral tegengehouden omdat ze het gemakkelijker vinden om via Nederlandse websites te bestellen. Ook het feit dat ze niet bekend zijn met cross-border winkelen, en het daardoor nog niet hebben overwogen, wordt veel genoemd als reden om niet cross-border te kopen. Op de derde plaats staat de angst om de geplaatste order niet te ontvangen. In het geval van Aziatische webwinkels wordt het niet vertrouwen van de productkwaliteit ook veel genoemd als reden om daar niet te bestellen.Afbeelding Thuiswinkel 1

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie