Naar inhoud

Crowdfunding eist meer toezicht en transparantie

Het digitale tijdperk wordt gekenmerkt door startende ondernemingen die in een hoog tempo de markt kunnen veroveren. Maar voor veel van deze start-ups is traditionele bancaire financiering niet haalbaar. Crowdfunding kan voor jonge ondernemingen een goed alternatief zijn. Deze financieringsvorm kent echter nog een veelvoud aan dubieuze platformen. Het is dan ook hoog tijd voor meer toezicht, transparantie en deskundigheid.

Meer toezicht

Dat stelt oud-minister Willem Vermeend, die deze week is aangesteld als FinTech-ambassadeur. Hij deelde deze rake uitspraken over crowdfunding op de accountancydag van het online financieringsplatform Capital Circle. Daar eiste hij meteen dat er meer toezicht komt op crowdfundingplatforms. Dat is onontkoombaar om op lange termijn te overleven, aldus Vermeend. Ze moeten gedwongen worden tot meer transparantie en deskundigheid.

Meer transparantie

Het is goed als er een level playing field zou ontstaan”, reageert Cor Lokker, bestuurder bij Capital Circle. “Nu is er op veel belangrijke punten geen duidelijkheid over bijvoorbeeld transparantie. Vandaag gebeurt het nog al te vaak dat platforms niet communiceren over mislukte projecten. In plaats van die in alle stilte van de website te halen, moeten ze er duidelijkheid over scheppen. En als de platforms dat weigeren te doen, moet de wetgever het maar opleggen. Desnoods als voorwaarde voor een ontheffing of vergunning.”

Meer deskundigheid

De kersverse FinTech-ambassadeur reikte de sector echter wel de hand, door voorzichtig te geloven in de toekomst ervan. “Er is geen land ter wereld waar zo veel bancair gefinancierd wordt als in Nederland, maar andere financiering, zoals crowdfunding, wint aan terrein”, aldus de oud-minister. “En het gaat hard. Vooral dankzij technologie kan de sector een hoge vlucht nemen.” Ook gaf Vermeend de platforms nog een tip mee. “Onderscheid jullie. Spits jullie toe op een bepaalde sector. Dat zorgt voor meer deskundigheid, en dus ook meer betrouwbaarheid en zekerheid voor investeerders.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie