Naar inhoud

Crowdfunding floreert in de creatieve en culturele sector

Als een Nederlands kabinet de afgelopen decennia hervormingen – lees bezuinigingen – door moest voeren, stond de culturele sector steevast bovenaan de lijst. Daar waar kunstenaars in de vorige eeuw nog in hun levensonderhoud konden voorzien dankzij overheidssteun, is dat tegenwoordig schier ondenkbaar. Maar het dichtdraaien van de subsidiekraan, blijkt de creativiteit op zakelijk gebied te stimuleren. Veel creatieve projecten worden nu gerealiseerd door crowdfunding.

Van overheid naar particulier

Voordekunst, een platform voor crowdfunding van kunst- en cultuurprojecten opgericht in 2010, is inmiddels de historische mijlpaal van 15 miljoen euro aan donaties gepasseerd. Tegen de landelijke tendens in, ziet de peer-to-peer-community de bereidheid om aan culturele projecten te doneren groeien. Waar de overheid de subsidiekraan niet verder opendraait, ziet het platform juist dat particuliere donateurs vaker en meer willen doneren aan culturele projecten.

Overstap naar private financiering

Dit blijkt ook uit het donateursonderzoek dat is uitgevoerd in mei 2017. “Politiek gezien is cultuur niet meer heilig”, stelt Roy Cremers, oprichter en directeur van Voordekunst. “Overstappen op private financiering is voor veel kunstenaars niet eenvoudig, terwijl hier juist zoveel kansen liggen. Het vraagt alleen om een andere manier van denken omdat de particulier bepaalt waar hij aan doneert. Als kunstenaar moet je dus actief meedenken over de tegenprestatie en hoe je de donateur daadwerkelijk betrekt bij het project.”

Focus op het marketingplan

Het platform helpt kunstenaars met een voortraject waarin de focus ligt op een marketingplan en hoe je draagvlak kan creëren bij het publiek. Dit traject wordt door de kunstenaars enorm gewaardeerd en draagt voor een groot deel bij aan het hoge slagingspercentage. Jaarlijks halen ruim 600 kunstenaars en creatievelingen geld op om een project te realiseren. Hier zitten ook grote namen tussen zoals Het Nationale Ballet, K-otic, Red Light Radio, Filminstituut EYE, Michiel van Erp en Das Mag. Die laatste haalde via crowdfunding het geld op om het allereerste exemplaar van Das Magazin te drukken, ondertussen uitgegroeid tot een succesvol magazine.

Persoonlijke benadering succesvol

Naast deze grote namen zijn juist ook kleinere initiatieven succesvol op het platform. Donateurs geven aan het platform te waarderen vanwege het persoonlijke contact en omdat ze direct aan een kunstenaar kunnen doneren. Daarom maken alle kunstenaars een videoboodschap voor potentiële donateurs en bieden ze persoonlijke tegenprestaties zoals een fotoshoot, een gesigneerd exemplaar van de eerste druk of bijvoorbeeld de mogelijkheid om op een ludieke manier je naam terug te vinden in een voorstelling.

Betrokkenheid staat centraal

Het platform wil niet alleen ondernemerschap bij kunstenaars stimuleren. De organisatie wil het maatschappelijk draagvlak voor kunst vergroten. Cremers: “Kunstenaars hebben een groot publiek nodig om iets te creëren en crowdfunding biedt hier een extra kans. Elke donateur is een ambassadeur. Iemand die zich betrokken voelt bij wat je doet of maakt. Dat creëer je samen, en niet alleen met het ophalen van een fonds of subsidie.” De komende jaren wil het platform nog meer donateurs aantrekken. “We willen dat Voordekunst een vanzelfsprekend platform is op het gebied van filantropie. Een platform waar donateurs regelmatig terugkeren. Samen met de donateurs en kunstenaars zorgen we ervoor dat kunst van iedereen wordt. Bijdragen kan al vanaf 10 euro.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie