Naar inhoud

Crowdfunding steeds meer in trek als financieringsvorm

De contouren van de deeleconomie worden voortdurend duidelijker nu crowdfunding als financieringsvorm in toenemende mate gemeengoed wordt. Ook in Nederland, waar ée?n op de tien consumenten heeft het afgelopen jaar deelgenomen aan crowdfunding-projecten voor producten, diensten of kleinschalige goede doelen. Het komende jaar verwacht een kwart van de Nederlanders te gaan deelnemen in dergelijke projecten. Vertrouwen en duidelijkheid over het risico en rendement is een belangrijke voorwaarde om te participeren.

Beperkt aantal projecten

Dit blijkt uit een marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruime 2.000 Nederlanders. Het afgelopen jaar heeft 10 procent van de Nederlanders deelgenomen aan crowdfunding-projecten. Het aantal projecten waaraan men deelneemt is nog beperkt. Drie op de vijf investeren in één project. Nog eens 20 procent investeert in twee projecten. De totale crowdfundingmarkt in 2015 wordt door het onderzoeksbureau geschat op 150 miljoen euro.

Liefdewerk oud papier

Crowdfunding is voor Nederlanders nog vooral liefdewerk oud papier. Investeringen zijn vooral nog kleinere bedragen. Twee derde betaalt maximaal 100 euro. Deelname aan deze financieringsvorm is voor consumenten nog met name gericht op doneren of sponsoren van de initiatiefnemers. Slechts een op de vijf deelnemers investeert in crowdfunding-projecten om het geïnvesteerde bedrag, met of zonder rente, terug te krijgen of om te delen in de winst.

Positieve attitude

Driekwart van de Nederlanders staat positief tegenover crowdfunding. Komend jaar verwacht een kwart van de consumenten wellicht deel te nemen aan dergelijke projecten. Zij vinden het belangrijk om leuke en kleine initiatieven een kans te geven en om de initiatiefnemers te helpen met hun ideee?n. De initiators hoeven niet per se vrienden of bekenden te zijn. Van de huidige participanten doet de helft dit momenteel al in projecten van onbekenden.

Interesses en beleving

Bij deelname aan crowdfunding is het belangrijk dat het project aansluit bij de interesses en beleving van de participant. Uiteraard moet men ook vertrouwen hebben in het project en moet het rendement opleveren. Als men investeert, wil 45 procent het geleende geld uiteindelijk terug, met of zonder rente, of delen in de winst.

Duidelijkheid rendement

Gebrek aan geld is de belangrijkste reden om geen projecten te ondersteunen. Daarnaast is het voor sommige respondenten nog onduidelijk wat het exact inhoudt of heeft men geen vertrouwen in crowdfunding. Meer duidelijkheid rondom het rendement en de zekerheid die een project kan bieden, is een belangrijke voorwaarde om eerder deel te nemen aan crowdfunding-projecten.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie