Naar inhoud

Customer Talk Top 10: Sitecore behoudt koppositie, Mirabeau herpakt zich

Sitecore heeft zijn positie als aanvoerder van de Customer Talk wcm concurrentie top 10 dit jaar weten te handhaven. Open source is dramatisch gedaald en de opvallendste nieuwe binnenkomer is Adobe. In de Customer Talk internetbureau concurrentie top 10 is Mirabeau terug in de koploperspositie met een ruime voorsprong op Mangrove, die een enorme sprong maakte van nummer negen naar nummer twee.

Wcm-leverancier concurrentie top 10

Positie 2011 Positie 2010 Naam wcm-leverancier Aantal punten*
1 1 Sitecore 37
2 4 Microsoft 28
3 2 GX 26
4 5 SDL 25
5 - Adobe 24
6 5 Seneca 16
7 7 Alterian 12
8 6 Drupal 9
  - Autonomy 9
9 9 Hippo 8
10 - Open source 6

Bron: Customer Talk (2011) * Max. 95 punten haalbaar

Na de enorme stijging die Sitecore vorig jaar meemaakte, heeft de Deense softwareleverancier dit jaar zijn koppositie weten te handhaven. De uitbreiding van het partnernetwerk en de investeringen in pr en marketing van vorig jaar hebben nog steeds hun uitwerking. Daarnaast zijn er dit jaar weer een paar partners aan toegevoegd, zoals UNIT4, en daarmee ook klanten, zoals Koninklijke Gazelle.

Microsoft schuift met zijn Sharepoint-oplossing steeds verder omhoog. Onderzoeksbureau Gartner ziet een goede verklaring hiervoor, namelijk de vernieuwde Sharepoint 2010 oplossing. Hierin is een rijkere set aan wcm-functionaliteiten opgenomen. Om de groei te kunnen vasthouden, zal Microsoft zich volgens Gartner meer moeten werken aan wcm. Sharepoint werd traditioneel vaak voor intern en intranetten gebruikt, waardoor de volwassenheid van de wcm-functionaliteiten nog te wensen overlaten.

Op de derde plaats staat GX die sinds vorig jaar een plekje is gezakt. Deze Nederlandse speler weet zich al een aantal jaar in de top drie te vestigen. GX volgt daarbij de trend waarbij oplossingen breder getrokken worden dan alleen content management. Eind vorig jaar lanceerde de softwareleverancier bijvoorbeeld Blueconic, een customer engagement oplossing, waar mei dit jaar zowel mobiele als sociale functionaliteiten zijn toegevoegd. De nummer vier SDL, alsmede nummer één Sitecore, wordt door onderzoeksbureau Gartner als leider aangewezen in de wcm-markt. De Britse partij wist één plek te klimmen.

De belangrijkste nieuwe binnenkomer staat op nummer vijf, namelijk Adobe. Waar Adobe in het verleden zich vooral richtte op creatieve oplossingen hebben ze sinds de overname van Day Software, een volwaardige web content management (wcm) oplossing in hun portfolio. Adobe volgt daarbij eveneens de trend waarbij content management systemen worden verbreed tot uitgebreide marketingoplossing. De wcm-oplossing wordt namelijk gekoppeld aan andere oplossingen om een uitgebreide customer experience suite neer te kunnen zetten.

De meest opvallende verliezers van deze lijst zijn de open source partijen. Hoewel Drupal maar één plaats daalde en Hippo gelijk bleef, zijn Typo3 en Joomla uit de lijst gevallen. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat open source traditioneel vooral it’ers aanspreekt, terwijl web content management projecten tegenwoordig vooral vanuit de business worden geleid. Zo blijkt ook uit ons eigen onderzoek dat vooral communicatie- en marketingmanagers verantwoordelijk zijn voor wcm bij bedrijven. Als open source wil blijven groeien, zoals ze voorgaande jaren gedaan hebben, zullen ze moeten veranderen, zo pleit Scott Liewehr, analist bij onderzoeksbureau Outsell’s Gilbane Service: “Nu de markt wijzer wordt over de business waarde, web content management en web engagement in het algemeen, dan zullen de euro’s verschuiven van it naar de business voor deze grote aankopen.” Hij ziet een verschuiving van bijna tachtig procent van de wcm-projecten die geleid worden door it in 2008 naar ruim zestig procent in 2010. En dat zal blijven dalen, aldus Liewehr.

Autonomy, waar het vroegere Interwoven onder valt, is een nieuwe binnenkomer, terwijl GreenValley uit de lijst is gevallen. Sinds de overname van Interwoven in 2009 heeft Autonomy zich volledig op de wcm-markt gestort door analytische en sociale media functionaliteiten toe te voegen. Dat ze daarmee een sterke oplossing hebben neergezet blijkt uit het leiderschap dat onderzoeksbureau Gartner toeschrijft in de wcm magic quadrant.

Oracle zou in de negen jaar dat Customer Talk (voorheen ITcommercie) de wcm-markt in kaart brengt voor het eerst genoemd worden, maar zag geen mogelijkheid om het onderzoek in te vullen. Het buitenlandse Fatwire is eveneens niet opgenomen in de lijst, omdat ze zowel telefonisch als per e-mail niet te bereiken waren door de redactie.

Nieuwe binnenkomers in de Customer Talk internetbureau top 10

Customer Talk internetbureau top 10

Positie 2011 Positie 2010 Naam internetbureau Aantal punten*
1 2 Mirabeau 61
2 9 Mangrove 38
3 1 Lbi Lost Boys 35
4 3 TamTam 32
5 4 eFocus 28
6 - Evident 24
7 5 Fabrique 15
8 - Redkiwi 14
9 - Snakeware 9
10 7 Colours 8

Bron: Customer Talk (2011) * Max. 145 punten haalbaar

Mirabeau heeft zijn nummer één positie weer weten te bemachtigen. Na een aantal jaar op nummer één te hebben gestaan, werden ze vorig jaar van de troon gestoten. Lost Boys wist toen de koppositie in te nemen, maar dit jaar steekt Mirabeau weer met kop en schouders boven de rest uit. Mirabeau loopt daarbij flink vooruit op de rest van de lijst, waardoor er volgens de eigen branche weer een duidelijk leider in de internetbureaumarkt is opgestaan.

De meest opvallende partij van dit jaar staat gelijk op nummer twee, namelijk internetbureau Mangrove. Waar ze vorig jaar nog een plaats daalden naar nummer negen, wisten ze dit jaar de nummer twee positie te bemachtigen en doen ze mee met reuzen Mirabeau en Lost Boys. Waarschijnlijk heeft de groei plaatsgevonden door de overname die Mangrove september 2010 deed, namelijk van internetbureau DLMA. Door overname moet Mangrove niet alleen kunnen uitblinken in het ontwikkelen van websites, maar bedrijven ook kunnen helpen met het ontwikkelen van een strategie daaromheen. De top drie wordt afgesloten door Lost Boys, die dit jaar minder punten binnen sleepte dan vorig jaar.

De overige zeven partijen zijn flink door elkaar gehusseld, waarbij drie nieuwe partijen tot de lijst zijn toegetreden, namelijk Evident, Redkiwi en Snakeware. Zij nemen respectievelijk de plekken zes, acht en negen in. De populariteit van Evident bij Nederlandse bedrijven is wellicht te verklaren door de website volgdevos.nl die het internetbureau ontwikkelde voor Staatsbosbeheer. Deze website kreeg landelijke aandacht in de pers, zoals in het NOS Journaal, op NU.nl en in het Jeugdjournaal.

Redkiwi heeft het afgelopen jaar een flink aantal websites opgeleverd, zoals voor Resultants, Internationale School Breda en SP Architecten. Om het succes bij te kunnen houden opende de Rotterdamse club eind vorig jaar een kantoor in Amsterdam, omdat fysiek contact volgens directeur van de Amsterdamse vestiging Robert-Jan van Wingerden belangrijk is. Hij vertelt tegen het Parool: “Alleen door goed te luisteren kom je erachter wat een ondernemer zich voorstelt bij een website.” Redkiwi had eind vorig jaar 350 klanten, de 24 medewerkers maken zo’n tien websites per maand, de omzet was in 2009 1,2 miljoen en dit is in 2010 met tien procent gegroeid.

De laatste nieuwe binnenkomer is Snakeware, uiteraard uit Sneek. Vooral op het gebied van woningcorporaties en zorginstellingen maakt dit internetbureau grote stappen. Zo kozen zestien woningcorporaties in het noorden van het land voor Snakeware en het heeft zorginstelling Florence Zorg de afgelopen jaar een nieuwe website laten ontwikkelen. Ook investeert Snakeware in de ontwikkeling van mobiele websites en applicaties.

Voor het onderzoek werden bijna vijftig grotere internetbureaus en wcm-leveranciers die actief zijn op de Nederlandse markt schriftelijk ondervraagd. Zij gaven onder andere aan wie zij als de meest geduchte tegenstander zien. Partijen die niet mee deden aan het onderzoek konden ook niet opgenomen in de top tien. Het marktoverzicht is daarom een gecrossed en gewogen martkbeeld dat door de leveranciers en bureaus zelf is bepaald. 

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie