Naar inhoud

Cybercrime zorgt voor meer angst dan fysieke misdaad

Maar liefst 57 procent van de Nederlanders verwacht eerder slachtoffer te worden van cybercrime dan van een fysieke misdaad. 58 procent van de Nederlanders vindt het waarschijnlijker dat een cybercrimineel de bankgegevens achterhaalt dan dat een inbreker het huis binnendringt (42%). Tevens verwacht de meerderheid (80%) de gestolen portemonnee eerder terug dan dat een cybercrimineel de kwaadwillig verwijderde bestanden terugzet (20%). Hoewel Nederlanders angstig zijn voor cybercrime, gaat een derde er bij de aankoop van een nieuw device ten onrechte vanuit dat de beveiliging al geregeld is.

Privacygevoelige informatie

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Internet eigenwijs’ van BIT, de beheerder van drie datacenters in Ede. Uit het onderzoek blijkt ook dat er via allerlei wegen geprobeerd wordt om persoonlijke informatie te achterhalen. 71 procent van de ondervraagden is door een onbekend persoon gevraagd naar privacygevoelige informatie en 36 procent heeft deze vraag telefonisch gekregen. Meestal gaat dit gepaard met de melding dat er een prijs of korting te verkrijgen is.

Onbekende websites

Hoewel slechts 3 procent van de Nederlanders bereid is om via de telefoon of e-mail privacygevoelige informatie te delen met een onbekende, staat maar liefst een kwart van de Nederlanders open om informatie achter te laten op onbekende websites. Om kans te maken op een prijs of korting delen Nederlanders vooral hun e-mailadres (56%), voornaam (47%) en achternaam (39%) en woonplaats (38%).


Verdienmodel cryptolockers

“Privacy is een groot goed”, stelt Wido Potters, manager support & sales bij BIT. “Het is voor consumenten en bedrijven een nachtmerrie als data op straat komen te liggen. Opvallend is dat maar 20 procent van de Nederlanders de kwaadwillig verwijderde bestanden terugverwacht, terwijl het verdienmodel van cryptolockers juist geënt is op het terugzetten van bestanden na de betaling. Het percentage geeft gelukkig wel aan dat Nederlanders cybercrime serieus nemen.”

Bewustwording cybercrime

“Verrassend is het dus wel dat privacygevoelige informatie nog vaak wordt gedeeld”, aldus Potters. “Hoe meer privacygevoelige informatie met de buitenwereld gedeeld wordt, hoe groter de kans dat kwaadwillenden hier misbruik van maken. Hoewel je niet alles zelf in de hand hebt, is bewustwording de basis om cybercrime terug te dringen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van BIT.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie