Naar inhoud

Dé 5 trends in het vakgebied van digital marketing voor 2019

In 2018 zijn marketeers nogal druk geweest met de implementatie van de nieuwe Europese privacy-verordening: de Algemene verordening gegevensbescherming. Alhoewel de AVG al geruime tijd als een zwaard van Damocles boven de marketingwereld hing, hebben veel organisaties dit juridische vraagstuk voor zich uit geschoven. Daardoor heeft het voldoen aan deze verordening veel tijd en inspanning gevraagd die ten koste is gegaan van de verdere verbetering van digital marketing, Hoog tijd dus om aandacht te schenken aan de trends waarmee digital-marketeers aan de slag moeten in 2019.

De bevindingen van Beeckestijn Business School hebben wij vastgelegd in het trendrapport ‘Trends Digital & Online Marketing 2019’. We hebben ons gebaseerd op de inzichten van de meer dan 1.000 professionals die we afgelopen jaar tijdens onze opleidingen en trainingen mochten verwelkomen en tientallen internationale onderzoeken op het gebied van digital en online marketing. Het rapport beschrijft 5 trends waarmee marketeers in 2019 rekening mee dienen te houden:

  1. toename integrale (digital) marketing;
  2. tekort aan onlineprofessionals blijft een uitdaging in 2019;
  3. sterke groei conversational user interfaces;
  4. veel veranderingen op het gebied van SEO;
  5. digitale transformatie wordt pragmatischer en meer op interne kennis gebaseerd.

Trend 1: Toename integrale (digital) marketing

Anno 2019 komen veel organisaties er achter dat tussen de digital-marketeers relatief weinig samenwerking is. De specialist op het gebied van search engine optimization, de e-mailmarketeer, de social-mediaspecialist, de affiliate-marketeer en de web-analist zijn allemaal heel druk bezig. Echter, met weinig aandacht voor samenwerking. De key performance indicators waar zij op worden afgerekend, lopen in de praktijk nogal uiteen. E-mailmarketeers worden op andere metrics afgerekend dan SEO-specialisten. Ook zijn veel digital-marketeers zich niet altijd bewust van de impact die zij hebben op het merk. In de praktijk zien we nogal eens digital-marketingactiviteiten gericht op conversie die de brand managers doen fronsen.

In de Engelstalige vakliteratuur wordt er steeds meer gesproken over contemporay marketing en the post-digital marketing world. Binnen digital marketing wordt in veel gevallen door specialisten in marketingsilo’s gewerkt. Dit wordt met name veroorzaakt door gebrek aan kennis en inzicht. Veel marketingmanagers laten de specialisten hun gang gaan omdat niemand precies begrijpt waar het over gaat. Het risico van sub-optimalisatie is binnen digital marketing een steeds groter probleem aan het worden. Er is veel winst te halen door de verschillende digital-marketingspecialisten goed samen te laten werken en te zorgen dat de verschillende activiteiten elkaar versterken. De afgelopen jaren is digital marketing fors gegroeid. In 2019 besteden steeds meer chief marketing officers aandacht aan – naast verdere groei van de marketingactiviteiten – integratie en afstemming teneinde zo betere resultaten of lagere kosten te bewerkstelligen.

Trend 2: Tekort aan onlineprofessionals blijft een uitdaging in 2019

Het tekort aan digitale vaardigheden in de markt was in 2018 al groot – en groeit in 2019. Veel vacatures blijven onvervuld en door dit tekort aan goed geschoolde onlinemarketingspecialisten is er een war on digital talent ontstaan. Zonder werving- en selectiebureaus wordt het steeds lastiger om goede digital-marketeers aan te trekken. De meeste van hen hoeven niet meer te zoeken, maar worden gevonden.

De vraag naar onlineprofessionals is de afgelopen 5 jaar sterk toegenomen en meer dan verdubbeld in Nederland. In 2017 zijn er in totaal 23.555 vacatures onder de aandacht gebracht via jobboards. Het betreft hier online vacatures voor onlineprofessionals van zowel intermediairs als van werkgevers. Dit is met een toename van 8 procent wel minder dan voorgaande jaren.

Afbeelding 1. De ontwikkeling van vacatures voor onlineprofessionals in Nederland, bron: Jobfeed & Intelligence Group

Het is niet waarschijnlijk dat instellingen voor hoger beroepsonderwijs en universiteiten op korte termijn organisaties voorzien van digital-talent dat direct inzetbaar is. Er zijn steeds meer werving- en selectiebureaus die zich helemaal specialiseren op digital-marketingprofessionals. Er verschijnen ook steeds meer digital-marketingtraineeprogramma’s om talentvolle hbo’ers en wo’ers de laatste kennis en kunde op het gebied van digital marketing bij te brengen. Hiermee krijgen organisaties jong talent dat direct aan de slag kan. Een mooie oplossing omdat binnen organisaties veelal de tijd en ook de kennis ontbreekt om jong talent goed te begeleiden. Een andere trend die we zien, is dat steeds meer grote bedrijven samen met gespecialiseerde opleiders digital-marketingacademies en -traineeships opzetten om te kunnen voorzien in de snel stijgende behoefte aan digital-marketingprofessionals.

Trend 3: Sterke groei conversational user interfaces

We zijn allemaal gewend aan e-mailmarketingactiviteiten. Binnen WhatsApp en Facebook Messenger zijn er ook de eerste tekenen waar te nemen van marketingboodschappen. WhatsApp en Facebook Messenger worden steeds meer door bedrijven als klantservice- en marketingkanaal ingezet. Inmiddels is het mogelijk om je te abonneren op WhatsApp-nieuwsdiensten in plaats van de vertrouwde e-mailmarketingnieuwsbrief. Wat in China al jaren gewoon is binnen WeChat, zien we in de toekomst ongetwijfeld ook meer en meer in Nederland. Zeker nu Mark Zuckerberg heeft aangekondigd dat Facebook Messenger, WhatsApp en Instagram meer geïntegreerd worden.

De groei van conversational commerce wordt mede veroorzaakt door de verschillende conversational user interfaces zoals:

  • live-chat;
  • chatbanners;
  • chatbots;
  • voice search assistants als Alexa en Siri;
  • voice controlled devices als Echo en HomePods.

Voor de meeste bedrijven zijn live-chat, chatbots en combinaties daarvan het meest interessant. Het wordt boeiend om te zien hoe populair bots worden onder de uiteindelijke gebruikers. Een treffend voorbeeld is hoe Nike een geavanceerde bot heeft ontwikkeld heeft op het platform van Facebook Messenger.

Afbeelding 2. Het gebruik van een chatbot door Nike, bron: Smart Insights

Trend 4: Veel veranderingen op het gebied van SEO

Ieder jaar zijn er veranderingen op het gebied van search engine optimization. Maar 2019 beloofteen dynamischer jaar te worden voor SEO dan voorgaande jaren. En aangezien de meeste online oriëntaties nog steeds op zoekmachines beginnen, moeten marketeers hier wel werk van maken.

SEO voor marktplaatsen

Steeds vaker gaan consumenten direct naar één van de populaire marktplaatsen en laten Google, Bing en andere zoekmachines links liggen. Het is van belang om jouw producten en diensten ook op marktplaatsen aan te bieden zoals Amazon, bol.com en Alibaba. Het optimaliseren van product feeds via bijvoorbeeld Amazon SEO is groot, aangezien consumenten via marktplaatsen veelal direct overgaan tot een aankoop. De conversie van zoekopdrachten op marktplaatsen ligt veel hoger dan bij zoekmachines. Dit geldt ook voor marketeers in business-to-business, want Amazon heeft haar vizier inmiddels ook gericht op de B2B-markt.

Afbeelding 3. De marktplaats Amazon Business, gericht op B2B

SEO en UX liggen in elkaars verlengde in 2019

Het is niet nieuw dat de gebruiksvriendelijkheid van een website direct invloed heeft op de score binnen zoekmachines. Hoge rankings haal je door een technisch goede website met sterke content, een hoge autoriteit en uiteraard ook een goede user experience. Google kijkt echter steeds meer naar het totaal en de gebruikerservaring wordt steeds belangrijker. Zonder goede UX geen goede conversies. Daarom is het van belang de pagespeed te optimaliseren en 404’s op je website te elimineren.

Voice search wordt belangrijker

Met de komst van Amazon Echo en Google Home in Nederland wordt het optimaliseren van je website voor voice search steeds belangrijker. De zelflerende digitale assistenten zorgen voor een indrukwekkende toename in het aantal voice-gebruikers, wat weer leidt tot een toename in het aantal long-tail-zoektermen. Aangezien nog niet veel websites zich richten op het optimaliseren voor voice search, is dit een kans die je 2019 kunt benutten.

Privacy en search

Veel mensen maken zich zorgen over hun privacy bij het gebruik van zoekmachines en social media. Het is alom bekend dat Google en andere zoekmachines informatie over gebruikers te gelde maken. Steeds meer mensen kiezen om deze reden voor een andere zoekmachine die de privacy van gebruikers garandeert. De meest populaire zoekmachine die hier rekening mee houdt, is DuckDuckGo.

Afbeelding 4. De zoekmachine DuckDuckGo, die standaard rekening houdt met de privacy van de gebruikers

Trend 5: Digitale transformatie wordt pragmatischer en meer op interne kennis gebaseerd

Het gerenommeerde onderzoeksinstituut Forrester heeft onlangs het rapport 'Predictions 2019 – Transformation Goes Pragmatic' gelanceerd met daarin een interessante quote:

“In 2019, digital transformation moves from super-wide enterprise efforts to a pragmatic, surgical portfolio view of digital investments with the goal of making incremental and necessary changes to operations. Tangible efforts, such as shifting customers to lower-cost digital channels, launching digital products, monetizing data assets, and automating processes to improve margins, will come to the fore.”

Uit het onderzoek blijkt dat veel chief executive officers de noodzaak begrijpen van de digitale transformatie maar niet meer geloven in een radicale transformatie. Veel consultants, goeroes, en tripjes naar Silicon Valley hebben veel managementteams gek gemaakt. De vele stuurlui aan wal roepen: “Je moet investeren in artificial intelligence en blockchain. Anders mis je de boot.” Dit heeft geleid tot veel verkeerde beslissingen en geforceerde projecten voor digitale transformatie, te groot en te radicaal. In 2019 wordt de trend dat digitale transformatie meer van binnenuit moet komen en niet via een big bang maar stap voor stap. Een belangrijke randvoorwaarde hiervoor is dat er voldoende kennis op verschillende niveaus binnen de organisatie aanwezig is.

Wat betreft kennisontwikkeling op het gebied van digitale transformatie zien we in de praktijk 3 kennisniveaus:

  1. strategisch en leiderschap – bijvoorbeeld management-workshops, masterclasses, executive education en post-master-opleidingen;
  2. tactisch, planning en management – bijvoorbeeld post-hbo-opleidingen en trainingen;
  3. operationeel en technisch – bijvoorbeeld expert-opleidingen, specialistische trainingen en traineeships.


Afbeelding 5. De cyclus van kennisontwikkeling bij digitale transformatie, bron: Beeckestijn Business School

Digitale transformatie begint meestal bij het besef van topmanagement dat er een groot probleem is of een geweldige kans. De volgende stap is dat dit omgezet wordt in strategisch beleid, casu quo speerpunten. Hierna wordt specifieke kennis opgebouwd in de organisatie en gewerkt aan concrete programma’s. Digitalisering gaat snel en van belang is dat de kennis ook goed up-to-date gehouden wordt. Dit is ook van belang voor het behoud van personeel. Digital-marketeers en andere professionals vinden de eigen ontwikkeling belangrijker dan salaris. Als organisaties dit niet bieden, zijn zo vertrokken.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Beeckestijn Business School.

Hans Molenaar is directeur van Beeckestijn Business School.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digital marketing?

• Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

• Met een optionele module Omnichannel Retail Management.

• In 4 maanden tijd beheers je de strategie en praktijk van online marketing.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie