Naar inhoud

Dé marketingtactieken in verschillende stadia van de funnel

Marketeers kunnen in veel gevallen last hebben van lekkages in de funnel – de denkbeeldige trechter die het verkoopproces symboliseert. Dit komt doordat bij de meerderheid (82%) van de ondernemingen in zowel business-to-consumer als business-to-business de te onderscheiden secties in die funnel niet of nauwelijks zijn geïntegreerd. Bij slechts 2 procent heeft een volledige integratie gestalte gekregen. Tot overmaat van ramp hebben zeven op de tien marketeers nauwelijks zicht op de return on investment van de tactieken die ze toepassen in de verschillende stadia van de funnel.

Dit leert een onderzoek onder 264 marketeers uit zowel B2C als B2B, dat is uitgevoerd door softwarebedrijf Demand Metric in samenwerking met marketingautomatiseringsbedrijf GetResponse. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Eliminating Friction in the Funnel’.

Werking marketingtactieken

Ondanks dit toch treurige beeld over het inzicht in de funnel hebben marketeers wel achterhaald dat de ene tactiek beter werkt dan de andere tactiek, afhankelijk van het stadium van de funnel waar de klanten en prospects zich bevinden. De meeste tactieken die marketeers gebruiken, hebben veelal de hoogste mate van effectiviteit in de beginfase van de funnel. Marketeers beoordelen referral marketing met klanten als merkambassadeurs (76%), eventmarketing (73%), contentmarketing (64%), search marketing (59%), eigen media (59%), betaalde media (57%) en social media marketing (57%) als beter – of als beter voor gebruik bovenin de funnel – dan andere tactieken.

Verschillende stadia van de funnel

De kracht van het gebruik van eventmarketing als tactiek in de top van de funnel wordt ondersteund door een eerder onderzoek van IT-dienstverlener DemandGen. Daaruit blijkt dat onder B2B-marketeers persoonlijke evenementen gelden als de hoogst gewaardeerde tactiek voor het genereren van vraag. Meer specifiek komt uit een studie van softwarebedrijf Bizzabo naar voren dat marketeers in B2B-technologiemarkten persoonlijke evenementen als het meest effectieve kanaal overall zien.

Effectiviteit marketingtactieken

Videomarketing is een van de opvallende tactieken die een verhoogde effectiviteit lijkt te hebben in de onderste regionen van de funnel. 61 procent van de marketeers geeft aan dat videomarketing inderdaad het meest effectief is dat gedeelte van de funnel. Tegelijkertijd vindt 51 procent echter dat deze tactiek het beste is voor activiteiten in de top van de funnel. Uit een enquête onder B2B-markteers van marketingbureau Wpromote eerder dit jaar is al gebleken dat video een van de toptrends is waar naar wordt uitgekeken.

De effectiviteit van marketingtactieken in de verschillende stadia van de funnel

Beste tactiek niet het meest gebruikt

Marketeers mogen dan wellicht een idee hebben over de effectiviteit van bepaalde tactieken in verschillende stadia van de funnel, dat wil niet zeggen dat zij die tactieken ook daadwerkelijk massaal gebruiken. Sterker nog, hoewel referral marketing, eventmarketing en contentmarketing de best presterende tactieken zijn in de top van de funnel, zijn juist e-mailmarketing, eigen media en eventmarketing – in deze volgorde – de meest gebruikte tactieken.

Geen afstemming tussen prestatie en gebruik

Ofschoon de best presterende tactieken en de meest gebruikte tactieken voor activiteiten in het onderste deel van de funnel beter met elkaar matchen, is deze afstemming ook niet helemaal in orde. De best presterende tactieken voor dit gedeelte van de funnel zijn referral marketing, eventmarketing en videomarketing, maar marketeers gebruiken voor dit deel vooral e-mailmarketing, gevolgd door eventmarketing en referral marketing.

Gemakzuchtige keuze voor e-mailmarketing

Het is overduidelijk dat e-mailmarketing de meest gebruikte tactiek is, ongeacht op welk deel van de funnel marketeers zich richten. Dit gebeurt ondanks het gegeven dat e-mailmarketing alleen in midden van de funnel tot de drie best presterende tactieken behoort. De reden waarom marketeers e-mail zo vaak als instrument – in alle stadia van de funnel – inzetten, is met name het gebruiksgemak.

Social media marketing makkelijkste tactiek

E-mailmarketing wordt voor alle stadia in de funnel als tweede genoemd als het gaat om het uitvoeringsgemak. De eenvoudigste tactiek om te gebruiken is social media marketing volgens de respondenten van het onderzoek van Demand Metric en GetResponse. Een studie van marketingbureau Ascend2 van eerder dit jaar onderschrijft dat marketing via social media de makkelijkste tactiek is om te gebruiken.

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘Which Tactics Do Marketers Consider Effective At Different Stages of the Funnel?’, dat is gepubliceerd op het platform Marketing Charts.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie