Naar inhoud

Dé misvattingen over artificial intelligence bij marketeers

In het huidige innovatielandschap blijft artificial intelligence (AI) een van de populairste termen – vooral in de marketingwereld. Toch geeft 46 procent van de marketingmanagers aan nog niet te zijn waar men wil zijn bij het leveren van personalisatie. In het merendeel van de organisaties staat artificiële intelligentie ook nog niet op de lijst van geplande investeringen, want in slechts 16 procent van de bedrijven en instellingen bestaan plannen om in deze technologie te investeren.

Maar hoe verklaren we dit? Kunstmatige intelligentie is een evoluerende technologie met momenteel veel verschillende definities en percepties over wat het precies is – en kan. Steeds meer sectoren willen gebruikmaken van artificial intelligence. Laten we daarom enkele misvattingen over artificiële intelligentie uit de weg ruimen.

Artificial intelligence

Artificiële intelligentie is geen klantgerichte intelligentie met een naam als Alexa of Siri. In de marketing werkt kunstmatige intelligentie op de achtergrond en biedt het een krachtige vorm van intelligentie voor taken als microtransacties of gepersonaliseerde aanbiedingen. Artificial intelligence is ook geen vervanger bij een gebrek aan informatie over in consumenten. De technologie is slechts zo goed als de data die je invoert.

Digitale marketing

Maar wat is artificiële intelligentie binnen marketing dan wel? Wij definiëren kunstmatige intelligentie in marketing als de manier waarop algoritmen gedreven door machine learning werken om de informatie van klanten te begrijpen.

Betekenis voor marketeers

Voor marketeers kan kunstmatige intelligentie op verschillende terreinen relevante ondersteuning bieden:

  • Send time optimalisatie – Vind het juiste tijdstip en voorkeurskanaal voor interactie met je klanten. AI-aangedreven marketingautomatisering helpt marketeers bij het ontwerpen van betere, actuelere customer journeys op basis van real-time data van miljoenen touchpoints. Op deze manier kunnen chief marketing officers een uiteindelijk doel bepalen en kijken hoe artificial intelligence de route aanpast om daar te komen.
  • Publiekssegmentatie – Dit betreft segmentatie en publiekskeuze op basis van universele consumentenprofielen. Publiekssegmentatie zorgt ervoor dat je jouw klanten niet uitput door te veel berichten te bieden die niet interessant voor hen zijn. Op deze manier krijgen ze gepersonaliseerde en relevante aanbiedingen.
  • Livepersonalisatie – AI-engines helpen bij het personaliseren van websites en berichten. Uit een onderzoek van onderzoeksinstituut Gartner blijkt dat 30 procent van de marketeers al gebruikmaakt van de technologie voor personalisatie.
  • Klantenservice – Op dit moment kan ongeveer 27 procent van de klanten niet met zekerheid zeggen of zijn laatste interactie met een mens of een chatbot was. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Juniper Resaerch blijkt dat chatbots naar verwachting bedrijven helpen om tegen 2022 tot 8 miljard dollar per jaar te besparen.
  • Voorspellende aanbiedingen – Artificiële intelligentie stelt marketeers in de gelegenheid om voorspellende aanbiedingen te doen, waarbij de juiste aanbieding voor de juiste klant wordt geboden, gebaseerd op de geschiedenis van die klant.

De puntjes verbinden

In 21 procent van de organisaties wordt aangegeven dat de kwaliteit van de bestaande AI-tools de grootste uitdaging is voor de adoptie. De realiteit is dat de meeste AI-oplossingen live staan in de marketingwachtrij, wachtend op de integratieproblemen die met de definitieve implementatie naar gepaard gaan. Marketeers die weten hoe ze hun AI-systemen moeten verbinden met klantgegevens, worden leidend in de toekomstige marketingwereld.

Will Dongleur is regional sales director Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie