Naar inhoud

Dé prioriteiten voor de transformatie van de bancaire sector

Nu de beperkingen van de intelligente lockdown rondom COVID-19 in Nederland stapsgewijs worden afgebouwd, kunnen het bankwezen en de kapitaalmarkten hun strategische focus verleggen naar de manier waarop deze sector succesvol kan zijn in de wereld na de coronacrisis. Dat is een uitdaging en tegelijkertijd een uitgelezen kans om de transformatie te versnellen en de waarde van de betrokken organisaties in de samenleving opnieuw te bevestigen.

Dat is gebleken tijdens een virtuele rondetafelbijeenkomst van PwC met banken, naar aanleiding van de publicatie van het rapport ‘Beyond COVID-19: Five key priorities to accelerate post-crisis transformation for banking and capital markets’ van de accountants- en adviesorganisatie.

Blijf relevant met adequate groeistrategie

Het bankenlandschap verandert voortdurend en in een snel tempo, voornamelijk door grote hoeveelheden regelgeving en de opmars van technologiebedrijven in de financiële sector. Ook wordt het geconfronteerd met uitdagingen rondom de duurzaamheid van businessmodellen. “Banken die relevant willen blijven, moeten acties ondernemen en een adequate groeistrategie hanteren”, stelt Martijn Jansen, partner bij PwC en sectorleider voor banken en kapitaalmarkten. “De economische impact van COVID-19 heeft een nieuwe urgentie gecreëerd. Banken moeten hun strategieën razendsnel aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Daarbij verdienen vijf strategische overwegingen topprioriteit.”

Vijf topprioriteiten voor de transformatie van het bankwezen:

  1. Banken moeten deel uitmaken van de oplossing en het vertrouwen herstellen.
  2. Banken moeten hun operaties actualiseren en optimaliseren.
  3. Banken moeten mogelijkheden tot transformatie benutten.
  4. Banken moeten acquisitie en samenwerking stimuleren.
  5. .Banken moeten een evenwicht vinden tussen stabiliteit en groei.


Meer duurzame strategische doelen

“Hoewel het coronavirus nog steeds dagelijks menselijke en economische slachtoffers maakt, kunnen banken hun focus verleggen van crisismobilisatie en stabilisatie naar een nieuwe set van meer duurzame strategische doelen”, duidt Martijn Jansen. “Tijdens onze virtuele rondetafelbijeenkomst met banken is de verwachting uitgesproken dat in Europa een aanhoudende recessie zichtbaar wordt die verschillende kwartalen duurt, voordat we weer terug zijn op het vorige niveau van het bruto binnenlands product. Waarschijnlijk zijn er minstens twee volle jaren beperkingen voor investeringen en consumptie.”

Klimaatverandering en regelgeving blijven uitdaging

“De coronacrisis verandert het landschap van financiële diensten nog meer. De meest merkbare verandering komt van green deals en sustainable finance. Ondanks de economische crisis blijft klimaatverandering op de agenda staan. Het groene groeibeleid is meer gericht op de toekomst en toezichthouders en overheden stimuleren dit verder. Daarnaast blijft het uitvoeren van op de International Financial Reporting Standards (IFRS) gebaseerde financiële verslaglegging voor toezichtdoeleinden een uitdaging in deze turbulente economische tijd – onder meer door algemene vragen over de betrouwbaarheid van deze modellen en het feit dat zij niet berekend zijn op de huidige extreme omstandigheden.”

Strategische heroverwegingen versterken operationele veerkracht

“Bovenal zijn we er in onze organisatie van overtuigd dat de coronacrisis – net als andere crises – kansen biedt voor strategische heroverwegingen die de operationele veerkracht van banken versterkt, met innovatie en groei als gevolg. Wij zijn van mening dat onze vijf prioriteiten een waardevol uitgangspunt vormen om door de crisis te navigeren, te profiteren van opkomende kansen en een goede en duurzame bijdrage te leveren aan de samenleving.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie