Naar inhoud

Dé start-ups die de innovatie in Nederland extra stimuleren

“Technologische ontwikkelingen spelen een belangrijke rol in de Nederlandse samenleving en economie, zeker in deze turbulente tijden. Daarom is het juist nu van belang om het innovatie-ecosysteem te intensiveren, zodat we gezamenlijk innovatie naar een hoger niveau kunnen brengen. Het is ons streven de impact van het start-up-ecosysteem te vergroten door veelbelovende start-ups te koppelen aan innovatiepartners, investeerders en accelerators. Door samen te werken, kunnen we de manier verbeteren waarop we werken en leven en ons voorbereiden op de toekomst.”

Dat stelt Frank Rennings, managing director industry & innovation bij Accenture. Deze consultancyorganisatie heeft daarom de ‘Blue Tulip Awards’ in het leven geroepen. Met de awards worden die initiatieven uit binnenland en buitenland erkend en onderscheiden die de innovatie in Nederland stimuleren en versnellen. De start-ups die de ‘Blue Tulip Awards 2020’ hebben gewonnen, zijn inmiddels bekend. De winnaars van de jaarlijkse innovatiewedstrijd zijn bekendgemaakt in samenwerking met Boom Chicago en RTLZ in een anderhalf uur durende digitale finaleshow.

Veelbelovende innovatieve start-ups

In het livestream-programma sprak RTLZ-presentator Roland Koopman met Frank Rennings en de juryvoorzitters van de acht expertjury’s – die gezamenlijk alle innovatieve concepten beoordeeld hebben – over de betekenis en het belang van innovatie in Nederland. Vervolgens zijn de acht winnende partijen bekendgemaakt in de categorieën health, nutrition, living & working, security, climate, education, mobility en finance.

Stimulans innovatie in Nederland

Dit jaar verliep de innovatiewedstrijd anders dan gepland als gevolg van de COVID-19-pandemie. Hierdoor kon de halve finale niet doorgaan en deden voorafgaand aan de finaleshow de tien finalisten per categorie hun digitale pitch vanuit huis voor de categoriejury’s. De hosting hiervan was in handen van Boom Chicago. Op basis van de pitches zijn later de acht winnaars bekendgemaakt. Naast de award – die bij alle winnaars wordt bezorgd – ontvangen alle winnaars advies, workshops en mediawaarde van de verschillende partners van de innovatiewedstrijd.

Winnaars van de ‘Blue Tulip Awards 2020’

Dit zijn de winnaars in alle categorieën, die op donderdag 11 juni 2020 bekend zijn gemaakt:

  • Nutrition: PATS – Insecten vormen een ware plaag in de glastuinbouw en de bestrijding ervan kost tuinders veel geld en energie. PATS ontwikkelt drones die vliegende plaaginsecten opsporen en elimineren. Zo worden gewassen beschermd en worden telers geholpen in hun strijd tegen insectenplagen. Eind 2020 wil het bedrijf ten minste tien hectare kas kunnen beschermen.
  • Education: FaqtaFaqta is een online, gepersonaliseerd, video-gebaseerd leerplatform voor basisschoolkinderen, waarbij de leerkracht de coach, motivator en inspirator is. Het slimme platform analyseert het gedrag van kinderen en levert materiaal aan dat past bij de leervragen van elk kind. De onderneming heeft als doel om kinderen voor te bereiden op toekomstige beroepen en een duurzame samenleving.
  • Mobility: AvyAvy produceert vleugeldrones die uitsluitend voor goede doelen worden gebruikt. Zo wordt de Avy-drone ingezet voor medische leveringen en eerste hulpoperaties. Deze drone is autonoom en ontworpen voor lange afstanden, gemaakt om op moeilijk bereikbare plaatsen te komen. Zo wordt dringende gezondheidszorg toegankelijk gemaakt voor iedereen die dat nodig heeft.
  • Climate: PolyStyreneLoopPolyStyreneLoop heeft een innovatieve technologie ontwikkeld die een duurzame oplossing biedt voor het recyclen van bouwpiepschuim tot nieuw isolatiemateriaal. Met dit innovatieve recyclingproces wil het bedrijf snel opschalen door een recyclingprogramma op industriële schaal op te zetten.
  • Security: Pandora IntelligencePandora Intelligence richt zich op het bestrijden van criminaliteit door historische en actuele data over criminele activiteiten te combineren en te verwerken tot voorspellende algoritmes. Op basis van de resultaten kunnen er toekomstige scenario’s worden opgesteld. Deze helpen organisaties – profit en non-profit – om bedreigingen in te perken.
  • Finance: TrustStampTrustStamp past geavanceerde digitale technologie toe op biometrische data en andere identiteitsgegevens om unieke identiteiten van personen te creëren, die tevens minder fraudegevoelig zijn. Daarmee richt de oplossing zich op universele, financiële en maatschappelijke inclusie. De technologie wordt gebruikt in meerdere branches, waaronder humanitaire en ontwikkelingsdiensten, financial technology (FinTech), onroerend goed, naleving van know your customer-beleid (KYC) en wetshandhaving.
  • Living & working: DeNoize – De World Health Organization (WHO) beschouwt geluidsoverlast als een van de grootste problemen in het stadsleven, komend van vliegtuigen, autoverkeer, treinen, et cetera. DeNoize is een innovatief product tegen geluidsoverlast. De technologie voor ruisonderdrukking die in raamkozijnen kan worden geïntegreerd en 90 procent extra ruisonderdrukking biedt, moet tot meer comfort en rust in zowel huizen als kantoren leiden.
  • Health: UV SmartUV Smart gebruikt ultraviolette straling voor gevalideerde desinfectie van medische instrumenten en apparatuur. De organisatie het product D60 ontwikkeld, waarmee instrumenten binnen een minuut worden gedesinfecteerd zonder gebruik te maken van schadelijke chemicaliën of vloeistoffen. De D60 maakt binnen 15 minuten alle merken apparatuur gereed voor veilig gebruik bij de volgende patiënt. Dit vermindert het aantal benodigde endoscopen, de omlooptijd en de kans op beschadigingen.

De innovatiewedstrijd ‘Blue Tulip Awards’ is de opvolger van de ‘Accenture Innovation Awards’. Voor deze naamsverandering is gekozen om de slagkracht van het grote start-up-ecosysteem – bestaande uit startende ondernemers, grote bedrijven, accelerators, investeerders en andere innovatiepartners – verder te vergroten en groei te stimuleren. Accenture wil zo meer samenwerkingen aangaan en beginnende ondernemers een podium bieden. Samen met haar partners kan de consultancyorganisatie start-ups helpen om hun innovatieve producten en oplossingen onder de aandacht te brengen. Daarnaast kunnen startende ondernemingen hun oplossingen verder uitrollen via het netwerk van de wedstrijd.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie