Naar inhoud

Dé trends die het beeld bepalen op onze social media in 2021

Onweerlegbaar heeft 2020 – ongeacht wat de laatste dagen van december ons ook brengen – vooral in het teken van social distancing gestaan. Tegelijkertijd is meer dan ooit gebleken dat mensen bovenal sociale wezens zijn, die door de beperkte contactmogelijkheden massaal hun toevlucht hebben gezocht in onlinekanalen. Daar waar een applicatie als Zoom voorheen een grote onbekende was, is het videoconferentie-platform inmiddels kind aan huis in menig huishouden. Bovendien heeft de cross-over tussen traditionele media en social media definitief gestalte gekregen met intensivecarearts Diederik Gommers onbetwist als de belangrijkste influencer van dit jaar.


Trends op social media voor 2021

Nu echter het licht aan het einde van de tunnel in zicht lijkt te zijn met de positieve berichten over de COVID-19-vaccins, is natuurlijk de grote vraag hoe social media zich in 2021 verder ontwikkelen. Eric van Hall – oprichter en chief executive officer van CopyRobin, een onlineplatform dat copywriting as a service biedt – heeft daarom 11 experts op het gebied van social media en onlinemarketing gepolst over hun verwachtingen ten aanzien van de tendensen in hun werkveld. Dit zijn de vijf opmerkelijkste trends die uit die round-up naar voren zijn gekomen.

Trend 1: Gebruik van social media stijgt nog harder

“Het gebruik van social media is in 2020 flink toegenomen”, constateert Maarten van der Molen van GMU.online. “Dat is niet gek, want mensen zitten nu meer thuis. Het ontdekken van alle facetten van die media maakt het saaie thuiszitten een stuk aangenamer. Via die kanalen is het ondanks de beperkende maatregelen toch mogelijk om te communiceren, delen, leren en ontdekken. Deze grote toename in gebruik is voor marketeers een uitgelezen kans om hun doelgroep te bereiken.”

“Het is overduidelijk dat de tijd die mensen online verpozen door de COVID-19-pandemie enorm is gestegen”, zegt ook Max Schoorl van Bambuu. “Zelfs de oudere generaties die wellicht niet onmiddellijk stonden te springen om de stap naar online te zetten, zijn door het social distancing-beleid toch min of meer gedwongen om hierin mee te gaan.”

“En het gebruik van social media neemt nog verder toe”, voorziet Jan van Musscher van TJILP Media. “Zo heeft Facebook onder de noemer Facebook Dating nu zelfs een directe concurrent voor Tinder in Nederland uitgerold. En met Facebook Gaming opent het bedrijf van Mark Zuckerberg daarnaast de aanval op Twitch en YouTube met een streamingdienst voor gamers.”

Facebook Dating

Trend 2: Social media worden meer en meer een inspirator

“Social media zijn bij uitstek kanalen om mensen te inspireren”, duidt Maarten van der Molen. “Je hoopt dat jouw inspirerende posting of advertentie leidt tot de activatie van consumenten. Houd er alleen wel rekening mee dat je momenteel en in de nieuwe realiteit last krijgt van risicomijdend gedrag. Het zijn en blijven voorlopig namelijk nog steeds onzekere tijden, waarin mensen zich minder snel aan een nieuw merk, een nieuw product of een nieuwe dienst binden. Focus daarom vooral op het begin van de sales funnel. Inspireer! Dat heb je echt nodig om consumenten te activeren en andere keuzes te laten maken.”

Tip: Leg in je marketingaanpak voor social media de nadruk op het bieden van zekerheid.

Trend 3: Zichtbaarheid op social media belangrijker dan ooit

Alle COVID-19-maatregelen perken het directe sociale contact behoorlijk in. Daardoor is het gebruik van social media juist gestegen. Dit is een uitgelezen kans om je doelgroep op verschillende social media te bereiken. Overweeg daarom alle opties, dus ook de kanalen waar je in eerste instantie nog niet aan had gedacht.

Actief zichtbaar zijn op meerdere social media wordt een absolute must. Na de pandemie pluk je daar dan de vruchten van. Mensen hebben je merk dan namelijk al leren kennen. Voor jou is dat gratis. Zorg er dus voor dat je hier aandacht aan schenkt.

Trend 4: Videomarketing een blijvend instrument

Videomarketing is een blijvend instrument, ook in 2021. Door COVID-19 is video steeds meer een manier geworden om met elkaar in verbinding te komen en te blijven. Denk aan de populariteit van Microsoft Teams, Zoom, videobellen en evenementen online. Ons hele sociale doen en laten vindt op dit moment zo goed als alleen online plaats. Ook in 2021 worden er waarschijnlijk nog steeds veel minder of zelfs geen grote fysieke evenementen gehouden. Livestreamen blijft daardoor ontzettend interessant om je doelgroep te bereiken.

Voor zijn tekstbureau haalt Eric van Hall mooie resultaten met het sturen van persoonlijke videoboodschappen via LinkedIn Messaging. Hij selecteert daarvoor connecties waarmee hij al in gesprek is over een mogelijke samenwerking. In zo’n boodschap biedt hij een Zoom-call aan met een link naar zijn agenda, zodat zijn lead makkelijk een afspraak met hem kan maken.

Persoonlijke videoboodschap via LinkedIn

Trend 5: Fysieke events verplaatsen zich aanhoudend naar social media

“Als gevolg van de wereldwijde epidemie zijn dit jaar veel fysieke evenementen afgelast”, vertelt Nicole Barink van Team Nijhuis. “Denk hierbij aan festivals, sportwedstrijden en concerten, maar bijvoorbeeld ook aan feestdagen. Veel van deze events zijn uitgesteld. Er zijn echter eveneens veel evenementen die zijn verplaatst naar een andere locatie: namelijk online! De wekelijkse pubquiz wordt straks niet meer in het plaatselijke café gehouden, die woon je gewoon online bij via een livestream op Facebook.”

“Ook veel workshops, cursussen, concerten, modeshows en tal van andere evenementen vinden steeds vaker online plaats, bijvoorbeeld via Instagram of Facebook. Ik verwacht dat dit na de pandemie een blijvende trend wordt. Deze dominantie zet zeer waarschijnlijk door en vertaalt zich de komende jaren in video’s met een lengte van 60 seconden of zelfs langer.”

Tip: Organiseer eens een gezellige vrijdagmiddagborrel online met een borrel-app.

Meer trends op social media in de nieuwe realiteit vind je in het artikel ’17 social media trends voor het nieuwe normaal van 2021 (volgens 11 experts)’.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij social media vanuit jouw marketingstrategie inzetten? Dan is de opleiding Social Media wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor social media optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de inzet van social media in jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie