Naar inhoud

Dé trends en ontwikkelingen in digital advertising voor 2018

De markt voor digital advertising is volop in beweging. In 2017 is op dit terrein vooral de budgetvermindering bij Procter & Gamble en Unilever, van oudsher bedrijven die veel geld uitgeven aan reclame, opmerkelijk te noemen. Door alle ontwikkelingen op het gebied van communicatie, technologieën voor media-targeting en metingen van de return on investment wordt ook 2018 weer een druk, maar fascinerend jaar voor marketeers.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Media & Digital Productions 2018’ van Kantar Millward Brown. Met dit tiende jaarlijkse rapport voorziet het onderzoeks- en merkadviesbureau marketeers van de nieuwste inzichten op het gebied van media en digital marketing.

Merken gaan consument benaderen met nieuwe communicatievormen

Merken omarmen storytelling, onderzoeken innovatieve manieren om hun doelgroep te entertainen en gaan steeds vaker experimenteren met voice-activated marketing. Deze nieuwe communicatievormen brengen allemaal zo hun eigen uitdagingen op meetgebied met zich mee.

  • Adverteerders nemen het verhaal als uitgangspunt. Marketeers gaan consumenten minder benaderen via reguliere advertentie- en reclamecampagnes. Ze gaan op zoek naar nieuwe en inspirerende manieren om via content hun merkverhaal te vertellen.
  • Branded entertainment krijgt steeds meer podium. Steeds meer merken gebruiken film om hun boodschap op een onderhoudende manier over het voetlicht te brengen.
  • Voice zal het gebruik van smart devices versnellen. De verwachting is dat de introductie van voice control het gebruik van connected devices door de consument aanjaagt en versnelt. Fabrikanten moeten dan wel eerst de scheidslijn tussen de devices zien te slechten.

Merken verdelen budget meer over de hele marketingmix

Veel merken hebben het laatste jaar getwijfeld over investeren in digital advertising. In 2018 zien we juist een grotere focus op een geïntegreerde mediamix, waarin ook voor digital duidelijk een rol is weggelegd. Dit valt samen met een wat gematigder kijk op meten en optimaliseren. ROI wordt steeds meer gezien als een tool om bij te sturen en minder als doel op zich.

  • Cross-media hét vraagstuk in digital advertising. Afgelopen jaar begonnen adverteerders steeds meer vragen te stellen bij investeren in digital. Ze vroegen zich af wat de impact van digital advertising nou eigenlijk is. In 2018 gaat het nog een stap verder. Adverteerders zullen vragen gaan stellen bij de rol die digital speelt binnen het héle media ecosysteem. Mediabureaus, uitgevers en onderzoekers moeten op die vragen een goed antwoord zien te formuleren.
  • In media-ROI gaat het steeds meer om de reis. In 2018 wordt real media ROI steeds meer een snelle en voortdurende reis, waarin creatie (alle content, niet alleen advertenties) en media (alle parterships, niet alleen inkoop) steeds meer samenwerken, met als gemeenschappelijk doel het voortdurend verbeteren van sales- en brand-uitingen.

Digital advertising moet meer de effectiviteit bewijzen

“De grootste uitdaging voor digital advertising is het bewijzen van de effectiviteit ervan”, zegt Hugo Schurink, director strategic client growth bij Kantar Millward Brown. “Marketeers willen precies weten wat hun investeringen in digital opbrengen. Niet zo vreemd, aangezien momenteel meer dan 30 procent van de globale budgetten daaraan opgaan. Het is aan de media- en onderzoeksbranche om met een antwoord te komen. Over-the-top meten is waarschijnlijk de enige manier om te komen tot het ideale mediaonderzoek, waarin de perfecte informatie niet alleen over alle schermen en touchpoints wordt verzameld, maar ook nog eens real-time wordt gedeeld. Ofschoon dit nog toekomstmuziek is, zetten we in 2018 een grote stap voorwaarts in het integreren van verschillende vormen van passieve OTT-media en advertising data in de meetkaders van morgen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Kantar Millward Brown.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie