Naar inhoud

Dagelijkse boodschappen het bezuinigingsitem voor Nederlanders

Volgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) houden veel Nederlandse huishoudens dit jaar voor het eerst sinds jaren per maand meer over. Toch blijkt dit de Nederlander er niet van te weerhouden om te blijven besparen op verschillende uitgaven. Bijna driekwart (73%) van de Nederlandse consumenten geeft aan te willen bezuinigen in 2016. Men denkt daarbij het meest te kunnen besparen op boodschappen (24%), gevolgd door energiekosten (20%), kleding (15%), vrijetijdsbesteding (14%) en vakanties (13%).

Prijzen vergelijken

Dit blijkt uit een recente studie onder ruim 1.000 respondenten van onderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van kortingswebsite Actiepagina.nl. We proberen het meest te bezuinigen door prijzen te vergelijken (56%), aanbiedingen te gebruiken (54%), abonnementen te wijzigen of opzeggen (33%) of minder luxe te leven door bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken in plaats van auto of openbaar vervoer (32%).

Natuurlijke attitude

Ondanks dat de gemiddelde Nederlander iets meer geld overhoudt, zien we dat besparen een hot topic blijft”, stelt Iwan Mouton, partner en manager bij ActiePagina.nl. “Het is niet altijd meer een noodzaak, maar het is ondertussen een houding geworden. We hebben als consument, door de technologie van tegenwoordig, ongekende controle over onze aankopen, waardoor het gemakkelijk wordt om het meeste uit je geld te halen. Want waarom zou je meer geld uitgeven dan nodig is? Online coupons en kortingen kunnen dan een uitkomst zijn. Deze helpen Nederlandse huishoudens om hun kosten zo laag mogelijk te houden.”

Delen met bekenden

Een relatief nieuwe manier om te bezuinigen op verschillende uitgaven is te delen met andere consumenten. Deze zogenoemde deeleconomie wordt ook in Nederland steeds populairder. Ondanks dat nog maar 2 procent daadwerkelijk gebruik maakt van de mogelijkheid om spullen te delen met onbekenden via verschillende deelsites, staat een op de vijf Nederlanders er wel voor open om op deze manier geld te besparen. 39 procent van de Nederlanders deelt liever de auto of boormachine met vrienden of familie.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie