Naar inhoud

Dalend consumentenvertrouwen in kwaliteit financieel advies

Nederlanders onderschatten het rendement dat zij kunnen behalen met beleggen en vinden geld stoppen in aandelen en obligaties zelfs een beetje eng. Bijna 60 procent van de Nederlandse consumenten zien beleggen als gokken. Dit heeft wellicht te maken met de oer-Hollandse uitdrukking 'een gokje op de beurs wagen'. Maar ook een toenemende twijfel over de kwaliteit van professioneel financieel advies speelt daarbij een rol.

Weinig heil in beleggen

Dat blijkt uit grootschalig internationaal onderzoek van BlackRock, aanbieder van beleggingsproducten, waaraan ruim 31.000 mensen uit 20 landen deelnamen. “Ook jongeren, die veel positiever zijn over de financiële toekomst dan 35-plussers, zien weinig heil in beleggen”, zegt Bob Hendriks, hoofd retail Nederland en Scandinavië van BlackRock.

Geen oog voor rendement

Als deze groep wordt voorgerekend dat een belegging in 2005 van 1.000 euro in aandelen nu zou zijn gegroeid tot 1851 euro en dat de reële waarde van 1.000 euro spaargeld in tien jaar zou zijn geslonken tot 988 euro, zegt slechts 16 procent van hen dat ze het grootste gedeelte van zo'n bedrag in aandelen zou investeren.

Kosten financieel advies

Dat kan ook te maken hebben met het feit dat slechts één op de zeven Nederlanders gebruik maakt van professioneel financieel advies, het laagste niveau van heel Europa. Onze zuinige volksaard zou hier een rol kunnen spelen, want de kosten van advies wordt het vaakst genoemd als reden om geen adviseur meer in te schakelen”, aldus Hendriks.

Verbod op retrocessie

Nieuwe regelgeving, zoals het algehele verbod op retrocessie, heeft niet bijgedragen aan meer vertrouwen in de sector. Liefst 19 procent van de geënquêteerden geeft aan minder vertrouwen te hebben in de kwaliteit van het financiële advies dan voor de afschaffing van de retrocessie.

Online zoeken naar informatie

Opvallend genoeg winnen Nederlanders ook minder vaak dan in andere Europese landen financiële informatie in bij vrienden of familie of uit kranten. Als het gaat om online zoeken naar informatie over sparen en beleggen, loopt Nederland wel weer in de pas met de rest van Europa. De geënquêteerden die professioneel worden bijgestaan, vinden trouwens dat hun adviseurs waar voor hun geld bieden”, zegt Hendriks.

Imagoklap financiële sector

De gehele financiële sector is trouwens de imagoklap van de financiële crisis niet te boven. Maar één van de vijf Europeanen zegt zijn of haar bank te vertrouwen, blijkt uit het onderzoek. De reputatie van vermogensbeheerders en bedrijven gericht op investment management, is nog niet hersteld. Slecht 5 procent van de ondervraagden heeft een goed gevoel bij deze instellingen.

Millennials vormen uitzondering

Positief is dat binnen de millennium-generatie steeds meer mensen vinden dat financiële instellingen hen kunnen helpen hun doelen te bereiken. Dit geldt ook voor mensen die al gebruik maken van een adviseur en de groep vermogenden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie