Naar inhoud

Danone zet games in voor oplossen knelpunten

Multinationals als voedingsconcern Danone, drogisterijketen Kruidvat van A.S. Watson en mediabedrijf Sanoma zetten 'serious gaming' in op de IT-afdeling. Met het spelen van games willen deze ondernemingen de communicatie, samenwerking en processen op de werkvloer verbeteren. De games worden ingezet in de overtuiging dat dit tot betere resultaten leidt dan conventionele trainingen. Op deze manier wordt het nemen van beslissingen op basis van gevoel gestimuleerd.

Onconventionele methodiek

Deze methodiek zet IT-dienstverlener HappyCustomers actief in bij werkzaamheden bij zijn klanten. “De conventionele manier om knelpunten te constateren is door middel van vragen stellen en praten”, zegt Pascal van Borssum Waalkes, manager bij HappyCustomers Solutions. “Doordat medewerkers bewust nadenken over bepaalde keuzes gaan ze niet meer af op hun gevoel, maar op logisch redeneren. Terwijl dit in de praktijk juist niet het geval is. Hierdoor geeft de conventionele manier niet altijd een goed beeld van de situatie zoals hij daadwerkelijk is. Serious gaming voorkomt dit omdat mensen door de simulatie op basis van hun gevoel beslissingen nemen.”

Situaties simuleren

Met serious gaming worden dagelijkse situaties gesimuleerd. Dit kan op vele manieren, bijvoorbeeld door het bouwen van objecten met legoblokjes (Let's create It), het spelen van een kaartspel (ABC), het onder druk bouwen, lanceren en laten landen van een virtuele raket (Apollo13), het spelen van een virtueel computerspel (TeamUp), etc. Het doel is dat de teamgenoten hun dagelijkse gedrag vertonen tijdens het spelen van de game. Hierdoor komen knelpunten op het gebied van samenwerking, communicatie en processen naar voren en wordt direct samen naar een oplossing gezocht.

Concrete oplossingen

Vaak wordt gedacht dat het spelen van de game alleen de knelpunten naar voren brengt, maar niets is minder waar”, aldus Erna Froon, managing director van HappyCustomers. “Al tijdens de game gaan we met het IT-team op zoek naar concrete en toepasbare oplossingen. Doordat het team samen nadenkt over de beste oplossingen worden deze ook gedragen en is het eenvoudiger elkaar aan te spreken op het niet nakomen van afspraken. Daarnaast komen we altijd een aantal keer terug om te kijken of het traject het beoogde resultaat heeft gegeven. Ligt de problematiek buiten onze scope, dan hebben wij een uitgebreid netwerk beschikbaar dat de uitdagingen op kan pakken. We adviseren daarom al onze klanten om serious gaming nooit als losstaand project te zien.”

Betere samenwerking

Het resultaat van serious gaming hangt af van het beoogde doel. In de meeste gevallen wordt er beter samengewerkt waardoor medewerkers met meer plezier naar hun werk gaan en elkaar en de klant beter begrijpen. Daarnaast worden processen geoptimaliseerd waardoor er tijdswinst geboekt wordt en klanten niet meer het gevoel hebben tussen wal en schip te vallen. Dit alles leidt uiteindelijk tot blije klanten, vanzelfsprekend het ultieme doel.

Verschillende games

HappyCustomers werkt met verscheidene games, afhankelijk van het beoogde doel. De games waar onder andere mee gewerkt wordt zijn CarWorks (Lean Six Sigma), Apollo 13 (samenwerking, communicatie en processen), Let's Create It (samenwerking, communicatie), Challenge of Egypt (projectmanagement), TeamUp (samenwerking), Oceans 99 (security, veiligheid) en ABC (focus op knel- en verbeterpunten).

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie