Naar inhoud

Data-analist zijn is supersexy

Vanuit de Experience Business Wave onderkennen we vier eigenschappen die gezamenlijk voor het succes zorgen voor ondernemers en marketeers. Ken me als (potentiële) klant en respecteer me, wees consistent en eenduidig, zorg voor transparantie in het gehele proces en maak het me als klant gemakkelijk op elk moment. Wil je op deze manier succes boeken dan zijn de volgende elementen een vereiste: het beschikken over data, het kunnen analyseren van data en het hergebruiken van data. Met deze data zorg je voor het kunnen sturen naar succes.

Beschikken over data

Elk touchpoint in een klantreis genereert data. Zijn we als marketeer ons daar wel bewust van en doen we er voldoende aan om die data dan ook te verzamelen? Je kunt dus ergens over beschikken maar het niet verzamelen. Dan leidt het ook niet tot succes. Met de huidige technieken is het goed mogelijk om data te verzamelen. We kijken 150 tot 250 keer per dag op ons mobieltje en zijn er langzaam mee vergroeid. Het opslaan van die data en mogelijk hergebruiken levert mogelijkheden. De vraag die je je kunt stellen, is of je als marketeer bewust bent van al die mogelijke databronnen. Een data-analist die anders naar de touchpoints kijkt, kan hier mogelijk helpen met een oplossing.

Het kunnen analyseren van data

Als je data hebt, moet je er wel iets mee kunnen. Dat gaat verder dan een excel-overzicht met de getallen onder elkaar. Vaak is het analyseren van data een complex geheel. Dat doet natuurlijk onze data-analist. Wat hij nog meer kan doen, is de cijfers niet alleen maar cijfers laten zijn maar er een grafische weergave van maken. Dat zorgt er voor dat ook de minder sexy collega's als management en marketing de output van de data gaan begrijpen. Ook de realtime data moeten op eenvoudige en overzichtelijke manier worden weer gegeven. Op die manier is de kans het grootst dat ook de marketeer en ondernemer deze inzichten gaat krijgen. En begrijpen is de eerste stap. Er dan later wat mee gaan doen, is de volgende stap.

Het hergebruiken van de data

Na het verwerken van de data in een campagne zijn we niet klaar. We zijn aan het begin van het spelen met de data. Een campagne of uitvoering aan een strategie levert weer data op. Die data worden weer in de database gestopt en vormen daarmee weer nieuwe inzichten. Die inzichten zijn dan weer sturend voor de volgende campagne en strategie. Kortom, een iteratief proces dat voortdurend doorgaat.

De rol van de data-analist wordt dus steeds belangrijker en complexer. Maar dus ook meer sexy. Zeker met de mogelijkheden om data grafisch weer te geven. Lang leve data!

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie