Naar inhoud

Data-analisten steeds meer gevraagd op de arbeidsmarkt

De digitale transitie, die ook als de vierde industriële revolutie bekendstaat, is een overgang die met de term big data als postzegel afgeleverd wordt. De overdaad aan gegevens die de gedigitaliseerde wereld produceert, is alleen met degelijke analyse om te zetten naar nuttige informatie. In deze context zijn bedrijven en instellingen genoodzaakt inzicht te verkrijgen in die data, als zij hun continuïteit willen waarborgen. De vraag naar data-analisten groeit dan ook onmiskenbaar.

Tekort data scientists

Dit blijkt uit een quick scan van IT-recruitmentbureau Huxley IT. In de scan is onderzoek gedaan naar de term data scientist. Dit heeft geresulteerd in 4.869 hits in 2015 en 9.694 hits in 2016 binnen publieke online bronnen, een stijging van 50 procent. Dat data scientists populairder worden, blijkt ook uit het onderzoek van CrowdFlower. Uit het ‘Data Science Report 2016’ van deze onderneming gericht op kunstmatige intelligentie komt naar voren dat het tekort aan data scientists toeneemt ten opzichte van 2015.

Groei in vacatures

Bedrijven worden steeds meer datagedreven en hebben de behoefte om inzicht te krijgen in hun bedrijfsdata. Zo heeft de quick scan op vacatures met de term ‘data scientist’ ook uitgewezen dat deze functietitel trending is in de regio Amsterdam en in de omgeving van Rotterdam. Ook is ‘lead data scientist’ een trending topic. Dit zijn data scientists met tenminste vijf jaar relevante ervaring in het vak.

Match vinden uitdaging

“Bedrijven zien steeds meer het nut van big data en wat daarmee gedaan kan worden”, aldus Joël Bennett, manager IT-divisie bij Huxley IT. “Hierdoor wordt er meer over gesproken en zijn bedrijven hard op zoek naar data scientists. Echter, het kost tijd om dit vak onder de knie te krijgen. Er is veel kennis vanuit verschillende invalshoeken nodig. Niet alleen moet je kennis hebben van IT, maar ook van bijvoorbeeld techniek en wiskunde. Het vinden van de juiste match voor vacatures is daarom voor veel organisaties een uitdaging.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie