Naar inhoud

Data cliënten verdienen meer aandacht in medische sector

In geen enkele branche is het beheer van klantgegevens zo essentieel als in de medische sector. Niet alleen zijn data van patiënten of cliënten uitermate privacygevoelig, deze gegevens zijn ook cruciaal voor de juiste medische zorg. Door de versnippering in de zorgsector worden de medische gegevens op verschillende plaatsen opgeslagen. Dat komt de zorg niet ten goede. Patiënten vrezen zelfs voor medische fouten door slechte informatie-uitwisseling in de medische sector.

Uitwisseling van gegevens

67 procent van de patiënten heeft het gevoel dat de onderlinge uitwisseling van data tussen zorgaanbieders niet goed verloopt. Het merendeel (58%) heeft zelfs het gevoel dat er (medische) fouten worden gemaakt door een slechte informatie-uitwisseling. Verder zegt de patiënt dat de beleving onder druk komt te staan, als gevolg van de hoeveelheid partijen waar zij mee te maken krijgt. 60 procent van de patiënten zegt dit te ervaren. Dit blijkt uit een onderzoek van IT-dienstverlener Enable-U onder 1.002 respondenten. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘De zorgsector door de bril van de patiënt’.

Democratisering van informatie

Medische gegevens ontsluiten en op een veilige wijze delen met andere zorgverleners of met de patiënt zelf, daar schort het momenteel nog behoorlijk aan:

  • 47 procent van de patiënten moet regelmatig reeds bekende informatie meermaals opnieuw verstrekken;
  • 55 procent mist één overzicht van al zijn of haar zorggerelateerde zaken;
  • 43 procent weet niet precies wat hij of zij moet regelen als er iets in de persoonlijke zorgsituatie verandert.

Ondanks deze gegevens, is de patiënt toch overwegend positief en geeft zij de zorgsector als rapportcijfer een 6,7.

Versnipperde zorgsector

“Het lijkt erop dat in de versnipperde zorgsector de patiënt niet meer het gevoel heeft centraal te staan en dat is, zeker in deze sector, erg pijnlijk”, stelt Frank Arts, CEO van Enable-U. “Kijkend naar de zorgsector als geheel valt op dat iedere aanbieder verantwoordelijk is voor een klein onderdeel van de totale zorg die een patiënt ontvangt. Daarom is het in de zorg van groot belang dat alle schakels in de keten, patiënt- of cliëntinformatie op een veilige manier met elkaar delen zodat het zorgproces niet geremd wordt. Met één druk op de knop moeten zowel de zorgverlener als zorgontvanger inzicht kunnen krijgen in de meest recente informatie. Democratisering van informatie, het teruggeven van controle aan de daadwerkelijke eigenaar, zorgt dat we samen leven en samen werken beter kunnen maken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Enable-U.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie