Naar inhoud

Data driven marketing als voorwaarde voor start-ups

Start-ups mogen falen, maar niet als dat onnodig is. Tegenwoordig is informatie de sleutel tot succes. Toch is het nota bene de datageneratie, die sneller googelt dan zijn schaduw, die er het minste mee doet in onze jongste ondernemingen. In hun eerste, kritische levensfase, laten bedrijven jonger dan vijf jaar het na om concurrentievoordeel te oogsten uit de schat aan informatie waarover zij beschikken. Pas aan het eind van hun eerste product- of dienstenlevenscyclus, ontdekken de jongste ondernemingen de meerwaarde die hun informatie hen biedt.

Data driven marketing een voorwaarde

Dat blijkt uit onderzoek van informatiemanager Iron Mountain en adviesbureau PwC. De overlevingskansen van start-ups kunnen beter, hun groei kan veel sneller. “Investeerders zouden van goed informatiemanagement een vereiste moeten maken en data driven marketing een voorwaarde laten zijn”, stellen zij. De helft van de start-ups overleeft zijn eerste vijf jaar, leert een studie van adviesbureau Deloitte Fast Ventures, en slechts één op de 200 mag een scale-up heten en groeit exponentieel naar een jaaromzet van meer dan 10 miljoen dollar.

Enorm verschil omgang met informatie

De omgang met informatie tussen jonge bedrijven en hun volwassen concurrenten verschilt enorm”, zegt Jeroen Strik, directeur Benelux bij Iron Mountain. ”Bij jongvolwassen bedrijven die zes tot tien jaar bestaan, is de kans bijna twee keer zo groot dat hun waardevolle en gevoelige bedrijfsinformatie beschikbaar is voor de afdelingen die erom zitten te springen, zoals onderzoek en ontwikkeling, marketing, financiën en voor het management van de onderneming.”

De datageneratie in het informatietijdperk

De jonkies startten in het informatietijdperk, hun oprichters zijn van de datageneratie, en hun bedrijfsplan heeft het vertrouwen gekregen van hun kapitaalverstrekkers. Ze hebben hun SWOT-analyse gedaan en willen met hun disruptive aanbod de markt opschudden. Het is opmerkelijk dat de gevestigde orde de start-ups zo goed op afstand weet te houden.

Concurrentievoordeel volwassen ondernemingen

Op basis van het onderzoek wordt de verwachting uitgesproken dat dat hun kennisvoorsprong de oudjes een competitive edge geeft. “De gemiddelde product- of dienstenlevenscyclus beloopt tussen de vijf tot zeven jaar”, aldus Strik. “Maar uit ons onderzoek blijkt dat starters de meerwaarde van informatie pas ontdekken wanneer hun initiële aanbod op zijn einde loopt. Investeerders zouden van goed informatiemanagement een vereiste moeten maken en data driven marketing een voorwaarde voor een goed bedrijfsplan moeten laten zijn.”

Actief beheer van informatiearchitectuur

De belangrijkste eerste stap naar verbetering, is de manier waarop informatie wordt beheerd en gebruikt. Bijna een derde (32%) van de jongste bedrijven weet niet over welke informatie zij waar beschikken en hoe de informatiestromen lopen (38%). Op weg naar jongvolwassenheid is dat sterk verbeterd en is dit cijfer gedaald tot 14 procent. Van de overlevers beschikt dan bijna de helft (45%) over een actief beheerde informatiearchitectuur.

Data-analyse-vaardigheden zijn essentieel

Goed informatiebeheer en de toegankelijkheid van waardevolle, maar gevoelige informatie is noodzakelijk om meerwaarde te kunnen scheppen. Essentiële data-analyse-vaardigheden zijn vervolgens een voorwaarde om die voordelen daadwerkelijk te kunnen oogsten. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven hun data-analyse-vaardigheden significant vergroten tussen hun 5e en 6e levensjaar. Bij onderzoek en ontwikkeling stijgen die vaardigheden dan van 16 naar 28 procent, bij marketing van 14 naar 27 procent en binnen het management van 19 naar 31 procent.

De waarde van goed informatiebeheer

De onderzochte bedrijven doorlopen een steile leercurve”, zegt Strik. “Van de jongste weet 35 procent niet hoe ze hun informatie maximaal kunnen benutten. Van de jongvolwassen bedrijven blijkt 78 procent zich die vaardigheden in de loop der jaren te hebben eigen gemaakt. Deze onderzoeksgegevens in het informatietijdperk verbaasden ons. De conclusie dringt zich op dat jonge ondernemers en hun investeerders hun kans op succes en snelle groei flink kunnen vergroten door de waarde van goed informatiebeheer al in het bedrijfsplan op te nemen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie