Naar inhoud

Data-driven marketing nu ook mogelijk in de amusementssector

Vrijwel alle culturele organisaties en voetbalclubs hebben de beschikking over een of meerdere adresbestanden. Dit kan bijvoorbeeld een database zijn van ticketverkopen, een digitale nieuwsbrief of aankopen in een online fanshop. Door het analyseren van deze gegevens krijgen de data een grote waarde voor creatieve marketeers. Marketeers van theaters en voetbalclubs kunnen nu actief aan de slag met data-driven marketing.

Koppeling systemen

Hiervoor is er een koppeling ontwikkeld tussen het kaartverkoopsysteem SRO van ESB.TSB en het fanmarketingplatform van Sports Alliance. Door het koppelen van de twee systemen wordt het mogelijk om marketingcampagnes eenvoudig aan te passen aan de behoefte of het koopgedrag van fans of bezoekers. De koppeling is inmiddels in gebruik bij 32 Nederlandse voetbalclubs.

Data-driven marketing

Data-driven marketing is een vorm van marketing die gebaseerd is op meetbaar gedrag van doelgroepen. Door middel van het verzamelen, interpreteren en verrijken van uiteenlopende gegevens over bezoekers, komen marketeers erachter welke waarde deze bezoekers hebben voor hun organisatie. Of ze komen bijvoorbeeld te weten welke bezoekers onvoldoende of niet worden bereikt.

Inspelen op klantbehoeften

Het inspelen op klantbehoeften wordt zo eenvoudiger want marketingactiviteiten zijn beter te ontwikkelen. Een voorbeeld van data-driven marketing is het sturen van een last-minute aanbieding per e-mail aan mensen die nog geen kaartje gekocht hebben, maar waarvan je weet dat ze altijd binnen twee uur hun digitale berichten openen.

Slimmere campagnes

“De tijd dat voetbalstadions vanzelf volliepen ligt inmiddels achter ons. Clubs moeten steeds slimmere marketingcampagnes bedenken om hun stadions te vullen. Door de koppeling met het kaartverkoopsysteem kunnen marketeers van voetbalclubs en theaters data-driven marketing nog beter in de praktijk brengen”, stelt Henk-Frits Verkerk, directeur van Sports Alliance. “Ook hebben marketeers veel beter inzicht in wat hun acties daadwerkelijk opleveren.”

Vaststelling behoeften

“Het verzamelen van data, zoals persoonlijke gegevens of aantallen bezoeken, is door online marketing een stuk gemakkelijker geworden”, aldus Desiree de Koning, directeur van ESB.TSB. “Ondanks het verschil in doelgroepen is er een belangrijke overeenkomst tussen de culturele en de voetbalwereld. Namelijk dat marketeers veel data tot hun beschikking hebben waarmee ze het gedrag en de behoeften van bezoekers of fans kunnen achterhalen. Door de koppeling met het fanmarketingplatform brengen we het beste van de twee werelden bij elkaar.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie