Naar inhoud

Data-problematiek onderschat bij overgang naar online

Steeds meer bedrijven gaan online omdat de klant dat verlangt. De investeringen in digitalisering nemen dan ook steeds verder toe. Daarbij wordt veelal wel de problematiek onderschat rondom de beschikbaarheid, kwaliteit en consistentie van data. Het succes van deze inspanningen worden doorgaans gemeten aan de hand van de klanttevredenheid en klantloyaliteit. Het slagen van dergelijke omvangrijke processen is echter afhankelijke van een deugdelijke planning, die niet altijd gemaakt wordt.

Redenen voor digitale transformatie

Dit leert een Europees onderzoek van Stibo Systems, een aanbieder van oplossingen voor master data management (MDM). De studie heeft zich gericht op de belangrijkste redenen voor de digitale transformatie van Europese ondernemingen die actief zijn in de de retail & groothandel, productie, automobielindustrie, en (financiële) dienstverlening. Het onderzoek is uitgevoerd in april en mei 2015 onder C-level- en business & IT-executives uit 200 bedrijven met meer dan 1.000 functieplaatsen.

Worsteling met data

De digitale economie biedt geweldige mogelijkheden”, stelt Simon Walker, verantwoordelijk voor innovatie bij Stibo Systems. “Bedrijven zien de voordelen, maar blijken bij de transformatie of optimalisatie van hun digitale strategie nog wel te worstelen met data, zowel met de beschikbaarheid, als met de kwaliteit en consistentie. Goede planning is essentieel en wordt vaak onderschat.”

Belangrijkste bevindingen

De belangrijkste bevindingen van het rapport zijn:

  • 77 procent van de respondenten geeft aan bezig te zijn met een digitale transformatie;

  • in 59 procent van deze gevallen wordt hierbij meer geïnvesteerd dan de voorgaande jaren;

  • 74 procent van de bedrijven zegt dat de klantvraag de belangrijkste reden is om digitaal te gaan;

  • succes wordt gemeten via klanttevredenheid (77%) en loyaliteit (70%);

  • de drie belangrijkste redenen voor digitale omslag zijn klantmanagement & service, klantbeleving en IT-infrastructuur;

  • 60 tot 70 procent van de respondenten geeft aan dat de transformatie naar online verstoord wordt door gebrek aan data beschikbaarheid en -kwaliteit.

Het onderzoeksrapport kun je kosteloos downloaden op de website van Stibo Systems.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie