Naar inhoud

Data, relevantie en interactie vernieuwen e-mailmarketing

Hoewel e-mail een van de oudste instrumenten is voor marketeers die zich richten op het digitale domein, is het nog steeds een krachtig en veelgebruikt middel. E-mailmarketing heeft in de loop der jaren wel een vernieuwing ondergaan. Tegenwoordig draait het in toenemende mate om data, relevantie, interactie en voorspellend vermogen in succesvolle e-mailcampagnes. Dat blijkt ook uit de campagnes die zich onderscheiden in Nederland.

Tijdens de 'DDMA Email Summit 2018' heeft de jury van de ‘DDMA Email Awards’ de winnaars gekroond. FrieslandCampina heeft in de categorie ‘Beste E-mail Campagne’ gewonnen. Corendon is gelauwerd in de nieuwe categorie ‘Single Shot’ en Kim de Klerk van NS Internationaal is bekroond tot ‘E-mail Professional’. RapidSugar is ervandoor gegaan met de winst in de Battle of the Agencies, een nieuwe prijs in het programma van 2018. Voor de jury is het dit jaar weer een flinke klus geweest om alle cases te beoordelen, tot een shortlist van genomineerden te komen en de uiteindelijke winnaars te selecteren.

Eurosparen van FrieslandCampina

In deze klantlevenscycluscampagne activeert FrieslandCampina klanten na aankoop van een product via de verpakking om deel te nemen aan het Eurosparen-programma. De jury beoordeelt het als positief dat in het daaropvolgende e-mailprogramma gepersonaliseerd is op basis van wat mensen kopen en hoe ze interacteren met het programma. Zo zijn merk, geslacht en app-gebruik meegenomen als input voor persoonlijke en relevante e-mails. Inmiddels telt het Eurosparen-programma ruim een miljoen leden die aantoonbaar meer uitgeven aan FrieslandCampina-producten dan niet-leden. Een campagne met resultaten om trots op te zijn.

“Relevantie en de beleving van klanten rondom onze producten is belangrijk. We hebben geprobeerd dit door te vertalen in de levenscycluscampagne”, aldus Luc Wong-Lun-Hing, head of e-commerce bij FrieslandCampina. “Ik ben trots dat onze campagne geslaagd is met deze gepersonaliseerde aanpak en dat de vakjury van de kracht en effectiviteit overtuigd is.”

Corendon voorspelt je volgende vakantie

Een van de nieuwe onderdelen voor de verkiezing is de ‘Email Single Shot’. Dit is een goed uitgewerkte en bijzondere e-mail, eventueel met een follow-up. Voor de jury zit de kracht van de inzending van Corendon in vernieuwing. De jury is zeer gecharmeerd van de slimme inzet van e-mail in combinatie met marketing automation en artificial intelligence.

“Corendon heeft in eigen huis een systeem ontwikkeld waarmee wordt voorspeld waar klanten met vakantie naartoe willen. Klantgericht, data-gedreven en met goede resultaten. Een inspirerend voorbeeld voor andere organisaties en hiermee de terechte winnaar van de award”, aldus de jury.

Kim de Klerk zoekt naar bewijs

De jury heeft unaniem voor Kim de Klerk, growth owner retentie bij NS International gekozen, als winnaar van de ‘E-mail Professional van het Jaar Award 2018’. De Klerk denkt vanuit klantperspectief en zoekt, gedreven door klantdata en klantfeedback, voortdurend naar verbetering. Hierbij vertrouwt zij niet op aannames, maar zoekt ze naar bewijs. Daarbij is zij bescheiden en tegelijk overtuigend en daadkrachtig. Met haar enthousiasme en doorzettingsvermogen heeft zij aantoonbare resultaten geboekt en bijgedragen aan de ontwikkeling van e-mail als krachtig kanaal voor NS International.

RapidSugar verhoogt omzet significant

Als nieuw onderdeel van de verkiezing heeft TUI de ‘Battle of the Agencies’ geïntroduceerd. Daarbij gingen drie bureaus de strijd aan, door een campagne op te zetten van creatie tot uitvoer. De reisorganisatie heeft de resultaten van de drie campagnes beoordeeld en RapidSugar tot winnaar van 2018 bekroond. Doorslaggevend voor deze keuze zijn de significante verhoging van de omzet en een hoge sentimentscore.

Spectaculaire vernieuwingsslag e-mail

“Ik ben zo enthousiast over de spectaculaire vernieuwingsslag die e-mail meemaakt. In vergelijking met online en social heeft het e-mailmarketing misschien even gekost om significant te vernieuwen”, aldus juryvoorzitter Frans Reichardt. “Als ik nu zie hoe e-mailprofessionals slim data gebruiken door de voorspellende kracht van algoritmen in te zetten en met interactieve e-mails de user experience verbeteren, ben ik ervan overtuigd dat e-mail relevanter is dan ooit.”

De verkiezing ‘DDMA Email Awards’ is een initiatief van DDMA, de vereniging voor data en marketing.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie