Naar inhoud

Data, snelheid en lef resulteren in een innovatievoorsprong

De combinatie van data, snelheid, middelen, focus en het durven nemen van risico leiden tot een innovatievoorsprong in het bedrijfsleven. Hoewel de definitie van innovatie vele nuances kent, hebben de meest innovatieve ondernemingen ter wereld deze vijf belangrijke gemeenschappelijke kenmerken. Bij organisaties over de hele wereld wordt overigens het belang van innovatie ingezien, maar een concrete uitvoering ontbreekt veelal.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Innovators Become Leaders – Data-driven, Risk-taking Organizations Outpace Their Peers’, dat onderzoeksinstituut Harvard Business Review Analytic Services heeft opgesteld in opdracht van creditcardmaatschappij Mastercard. In rapport wordt antwoord gegeven op de vraag wat innovatie precies inhoudt en hoe je het kunt inzetten om succesvol te zijn als organisatie in deze disruptieve tijd.

Innovatieve ondernemingen

Het rapport is gebaseerd op uitgebreid onderzoek en uiteenlopende input van de belangrijkste innovatieve bedrijven ter wereld. Aan 1.000 c-suite executives is gevraagd naar hoe ze innovatie inzetten in vijf belangrijke gebieden: proces, human resources, financiering, klantervaring en data en technologie. Aan meer dan 1.000 consumenten zijn ondervraagd om aan te tonen of organisaties werkelijk prioriteit geven aan wat zij het meest belangrijk achten.

Gemeenschappelijke kenmerken

Dit zijn de vijf gemeenschappelijke kenmerken van de meest innovatieve ondernemingen ter wereld:

  1. Snelheid wint – Innovators denken in kwartalen en weken in plaats van jaren. Bijna alle leiders in innovatie (96%) brengen nieuwe ideeën en oplossingen sneller op de markt, in tegenstelling tot 17 procent van de achterblijvers.
  2. Data als stimulator – Innovators verkrijgen inzichten uit gestructureerd kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek naar consumentengedrag en consumentenverwachtingen. Alleen bedrijfsintuïtie is niet voldoende. 73 procent van de leiders in innovatie haalt informatie uit zowel interne als externe databronnen.
  3. Innovatie als prioriteit – Bijna 90 procent van de leiders in innovatie heeft innovatie hoog op de agenda staan. Daardoor zijn ze in staat budgetten beter in te zetten voor belangrijke verbeteringen.
  4. Cultuur telt – Organisaties moeten medewerkers in staat stellen zich te positioneren als ondernemers. Niet alleen creëert dit een cultuur waarbij risico’s genomen kunnen worden, ook leidt het volgens 84 procent van de leiders in innovatie tot meer verschillende ideeën.
  5. Focus – De helft van de consumenten verwacht dat bedrijven nieuwe producten, diensten en functies ontwikkelen die aan de persoonlijke behoeften voldoen. Organisaties moeten prioriteit geven aan nieuwe ideeën om niet achterop te raken bij de eisen van de consument.

Actiegerichte strategie

“Organisaties moeten een duidelijke en actiegerichte strategie hebben voor het cultiveren en managen van innovatie om zichzelf te onderscheiden”, aldus Ajay Banga, president & chief executive officer bij Mastercard. “Het onderzoeksrapport biedt tastbaar inzicht in vijf gemeenschappelijke kenmerken van toonaangevende organisaties met betrekking tot hoe zij met succes een inventieve cultuur bevorderen – en managen – ten behoeve van klanten.”

Effectieve uitvoering

Na het analyseren van de resultaten is de ‘Business Innovators Index’ ontwikkeld: de top 100 op het gebied van innovatieve strategieën, frameworks en gedrag. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste organisaties het belang van innovatie voor groei en succes inzien, maar dat de meerderheid de ideeën niet effectief uitvoert en dat slechts 17 procent van de ondervraagde organisaties daadwerkelijk als leider in innovatie wordt gekwalificeerd. 41 procent is juist geïdentificeerd als achterblijver.

Creatieve visie

“We proberen er allemaal achter te komen wat we nog meer kunnen en wat we kunnen worden. Eén van de redenen dat we afhankelijk zijn van innovatie is dat we willen dat de wereld van morgen beter wordt dan die van vandaag”, aldus David Ricketss, innovatieonderzoeker bij het Technology and Entrepreneurship Center van Harvard University. “Organisaties stuwen de meeste innovaties en dit rapport laat de route zien die organisaties moeten afleggen om dit in het komende jaar te blijven voortzetten. Diversiteit, verantwoordelijkheid en een duidelijke creatieve visie spelen hier een belangrijke rol in.”

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie