Naar inhoud

Databundels nemen in omvang steeds verder toe in Nederland

Databundels in Nederland nemen snel in omvang toe. Een jaar geleden had een kwart van de postpaid-klanten van mobiele providers een bundel van meer dan 2 GB, in het derde kwartaal van 2017 is dit gegroeid naar 35 procent. Vooral onder klanten van T-Mobile en Tele2 zijn grote databundels populair: 10 procent van de T-Mobile-postpaid-klanten en 11 procent bij Tele2 heeft een bundel van meer dan 10 GB – wat bij deze providers een Unlimited-bundel betekent. Telfort-klanten hebben gemiddeld de kleinste databundels of zelfs helemaal geen bundel (26%).

Dat blijkt uit het rapport 'Postpaid Mobile Insights Q3 2017' van marktonderzoeksbureau Telecompaper. De marktaandelen van de grotere providers zijn in vergelijking met vorig jaar ongeveer gelijk gebleven, waarbij de merken KPN, T-Mobile en Vodafone nog steeds twee derde van de postpaid-markt in handen hebben. T-Mobile en Tele2 zien in vergelijking met het derde kwartaal van 2016 hun marktaandeel toenemen onder tieners en twintigers.

Ongelimiteerde bundels

Het marktaandeel van KPN-merk Telfort daalde in het afgelopen jaar van 11 procent naar 8 procent, waarbij de aanbieder met name aandeel verloor onder 60-plussers. Simpel is het afgelopen jaar juist sterk gegroeid en heeft nu 10 procent van de sim-only-markt in handen. Verder blijkt dat de gemiddelde bestedingen van klanten terug lijken te lopen bij KPN en Vodafone, waar deze bij Tele2 en T-Mobile juist toenemen. Deze laatste twee aanbieders hebben eerder dit jaar Unlimited-bundels ingevoerd.

Maandelijkse kosten

De maandelijkse kosten van abonnementen zijn nog steeds de belangrijkste reden voor consumenten in de keuze voor een bepaalde provider. Voor 43 procent van de Nederlanders was dit in het derde kwartaal van 2017 dit de voornaamste reden om voor een bepaalde provider te kiezen. Dit cijfer is stabiel, vorig jaar kwam het uit op 42 procent. Wel wordt de kwaliteit van het mobiele netwerk meer genoemd dan een jaar geleden: 28 procent versus 20 procent vorig jaar.

Mond-tot-mondreclame

27 procent van de consumenten geeft het advies van familie of vrienden als reden om voor een bepaalde provider te kiezen. Hiermee is de zogeheten ‘Word-of-Mouth’-score relatief belangrijker geworden. Opvallend is verder dat maar liefst 23 procent van de KPN-klanten aangeeft dat de korting die men krijgt bij het afnemen van zowel tv als mobiel (KPN Compleet), een belangrijke reden vormt om voor deze aanbieder te kiezen. T-Mobile- en Simyo-klanten kiezen vaker deze aanbieders omdat ze hun eigen abonnementen kunnen samenstellen.

Net promoter score

Klanten zijn het afgelopen jaar weer meer tevreden geworden over hun provider. De gemiddelde NPS is de afgelopen vijf kwartalen met 5 punten gestegen naar 21. Daarbij laten de meeste providers een toename in promotors – mensen die hun provider aanraden – zien. Het percentage mensen dat verwacht binnen twee jaar over te stappen naar een andere provider is het afgelopen jaar gedaald van 25 procent naar 21 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie