Naar inhoud

Datalekken zijn funest voor de loyaliteit van consumenten

Wereldwijd is twee derde van de consumenten bang in de nabije toekomst slachtoffer te worden van een datalek. Nederlandse en Belgische consumenten kennen beduidend minder angst. 56 procent van hen geeft aan ongerust te zijn over de veiligheid van opgeslagen klantgegevens. Ondanks deze bezorgdheid beveiligen consumenten zichzelf niet goed. Zij achten bedrijven verantwoordelijk voor de beveiliging van data. Ondernemingen die daarmee in de fout gaan, kunnen rekenen op een uitstroom van klanten.

Nalatigheid consumenten

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Data Breaches and Customer Lotalty 2017’ van Gemalto, een IT-dienstverlener gericht op in digitale beveiliging. Voor het rapport heeft onderzoeksorganisatie Vanson Bourne een wereldwijd onderzoek uitgevoerd onder meer dan 10.000 consumenten. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan (56%) hetzelfde wachtwoord te gebruiken voor verschillende online-accounts, onder Nederlanders en Belgen is dit aantal iets lager (48%). Zelfs wanneer bedrijven beveiligingsoplossingen zoals two-factor authentication aanbieden, geeft 41 procent van de consumenten aan hier geen gebruik van te maken.

Bedrijven verantwoordelijk

Een meerderheid van de consumenten (62%) vindt dat bedrijven die hun gegevens bewaren de grootste verantwoordelijkheid dragen voor de beveiliging ervan. Een grote meerderheid van de consumenten (93%) neemt juridische stappen of overweegt die te ondernemen tegen het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het bewaren van de data. 47 procent van de Nederlandse en Belgische ondervraagden heeft al eens juridische stappen ondernomen. Daarnaast doet het grootste deel (70%) van de consumenten niet langer zaken met bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een datalek. Bedrijven worden door dit sentiment gedwongen om extra stappen te nemen om consumenten te beschermen en om beveiligingsmaatregelen te implementeren. Ook moeten de bedrijven de consumenten wijzen op de voordelen van deze beveiligingsmaatregelen.

Europese privacy-verordening

“Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van hun gegevens graag neer bij bedrijven. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf enige moeite voor te doen”, aldus Dirk Geeraerts, identity & data protection expert bij Gemalto. “In het kader van de komende gegevensverordeningen, zoals de Europese regelgeving rondom gegevensbescherming, is het nu aan bedrijven om ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van de geboden beveiligingsmaatregelen en op die manier de eigen data beschermen. Het is niet langer voldoende om oplossingen als two-factor authentication aan te bieden als een optie. Consumenten moeten verplicht gebruikmaken van deze maatregelen. Anders krijgen bedrijven niet alleen op financieel gebied de rekening gepresenteerd, maar krijgen ze ook te maken met juridische procedures.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie