Naar inhoud

Dataverwerking en cultuuromslag obstakels voor early adopters van IoT

Een koelkast die aan de kaasboer doorgeeft dat de oude kaas bijna op is en een verwarmingsketel die een onderhoudsverzoek naar de installateur stuurt. Het internet der dingen is een technologische innovatie die het consumenten alsmaar makkelijker maakt. Ondanks de belangstelling voor het Internet of Things (IoT) kunnen nog maar weinig bedrijven concrete successen laten zien. Met name realtime data-analyse wordt als de grootste uitdaging gezien. Verder zijn veel organisaties ook nog niet klaar voor de aanpassingen in de werkwijze die het implementeren van IoT vereist.

Uitdagingen van IoT-toepassingen

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Internet of Things: Visualise the Impact’, een publicatie van SAS. De leverancier van analytische software heeft onderzoek gedaan naar de verwachtingen en uitdagingen van early adopters van IoT-toepassingen. Het rapport geeft voorbeelden van organisaties die zeggen ‘goed op weg te zijn’ met de integratie van IoT in hun bedrijfsvoering. Wat willen bedrijven eigenlijk bereiken met IoT?

Verbinden met consumenten

Ongeveer 20 procent van de respondenten noemt initiatieven op het gebied van de ‘connected customer’ als hoogste prioriteit, gevolgd door auto-diagnoses (17%) en het traceren van assets (16%). Allemaal zaken waarvoor het een vereiste is om binnen korte tijd veel data-analyses uit te kunnen voeren. Interessant is verder dat veel bedrijven zowel klantvoordelen als operationele voordelen van specifieke IoT-initiatieven verwachten. Dit blijkt uit het feit dat ‘operationele efficiency’ (43%) en ‘betere gebruikerservaring’ (36%) bovenaan de lijst met verwachte resultaten staan.

Realtime analyses van gegevens

Het onderzoek laat ook zien dat de implementatie van IoT zowel vanuit technologisch als management oogpunt de nodige hoofdbrekens oplevert. Dit wordt geïllustreerd door de drie belangrijkste uitdagingen die door de deelnemers werden genoemd: realtime data-analyse (22%), beveiliging (22%) en het realiseren van een cultuuromslag (20%).

Realiseren van een cultuuromslag

“Om de volledige waarde uit IoT-implementaties te halen, moet het werk op een andere manier worden georganiseerd en moeten processen worden herzien”, vertelt Mathias Coopmans, manager business development manager bij SAS. De uitdagingen die de early adopters noemen zijn voor hem dan ook geen verrassing. “De bedrijfsvoering moet worden ondersteund op basis van realtime gegevensanalyses. Door de enorme hoeveelheid data en de inspanningen die nodig zijn om die data op een doeltreffende en bovenal veilige manier te verwerken, is dit inderdaad geen eenvoudige taak.”

Samenwerking met externe consultants

De technologische uitdagingen en de cultuuromslag om daadwerkelijk voordeel te halen uit IoT vergen nieuwe vaardigheden. Verrassend is dat de respondenten vaardigheden van interne data-scientists niet in hun top vijf hebben staan van de zaken die nuttig zijn bij de implementatie van IoT-toepassingen. De meesten noemen samenwerking met externe consultants (15%), terwijl procesautomatisering (13%) op de tweede plaats komt.

Ontwikkeling van interne vaardigheden

"Veel managers realiseren zich dat het ontwikkelen van interne vaardigheden tijd vergt en dat de ontwikkeling van IoT niet op zich laat wachten totdat bedrijven er intern klaar voor zijn”, aldus Coopmans. “Het is echter wel belangrijk om aandacht te schenken aan de langetermijnstrategie voor het al dan niet inhuren van externe medewerkers en de ontwikkeling van intern personeel vast te stellen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SAS.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie