Naar inhoud

De aandacht van klanten trekken door de inzet van sms

Het is inmiddels alweer ruim 20 jaar geleden dat voor het eerst gebruikgemaakt werd van de short message service. Het verzenden van een sms’je werd toentertijd gezien als een revolutionair communicatiemiddel dat zich uitstekend leent om binnen enkele seconden korte tekstberichten te verzenden en ontvangen. De toenemende concurrentie van onder andere smartphone-applicaties en instant messaging-diensten lijkt een einde aan het succes van de sms te maken.

Echter, niets blijkt minder waar. Ondanks de concurrentietoename wordt verwacht dat de omvang van de SMS-markt de komende 5 jaar aanzienlijk zal blijven groeien, namelijk van ruim $ 55 miljard tot bijna $ 71 miljard. Maar wat is nu precies de reden dat dit communicatiekanaal tegenwoordig nog steeds zo’n grote invloed op consumenten heeft?

Korte berichten

Met een sms’je delen bedrijven enkel relevante informatie met hun klanten. Doordat bedrijven slechts 160 karakters kunnen gebruiken, moeten zij direct ter zake komen. Een sms-bericht biedt geen ruimte voor bijvoorbeeld foto’s of irrelevante tekst. De klant ontvangt daarom alleen informatie die hem daadwerkelijk interesseert.

Persoonlijk contact

De dienst zorgt voor een nauwe relatie tussen bedrijven en hun klanten. Het zorgt ervoor dat klanten zich onderdeel voelen van een gemeenschap. Zij voelen zich gewaardeerd en erkend door het bedrijf, hetgeen zorgt voor een verhoging van de klantloyaliteit.

Eenvoudige communicatie

Het kost slechts enkele seconden om in grote hoeveelheden gepersonaliseerde berichten te versturen. De klanten ontvangen de informatie rechtstreeks op hun mobiele telefoon. Zij hoeven hiervoor geen verbinding te hebben met het Internet, een applicatie te installeren, of een smartphone te hebben. Een sms’je is op iedere mobiele telefoon te ontvangen.

Eigentijds gebruik

Sms blijft een relevant communicatiemiddel dat voor verschillende doeleinden wordt gebruikt. Een voorbeeld hiervan wordt gevormd door de Franse rappers PNL. De muzikanten, die later dit jaar op het prestigieuze Coachella optreden, hebben hun grote schare fans onlangs verrast met sms. PNL besloot haar fans de kans te geven om als eerste naar hun nieuwe album te luisteren. Zowel op social media als via posters op straat deelden zij een afbeelding van de cover van hun nieuwe album met hierbij een telefoonnummer. Zodra de fans dit nummer belden, konden zij het nieuwe album beluisteren.

Creëren klantloyaliteit

PNL verzamelde op deze manier de mobiele telefoonnummers van alle mensen die aan de actie deel hebben genomen, en voerde vervolgens een grootschalige sms-campagne uit waarbij hun fans de data van hun nieuwe nationale tour doorgestuurd kregen. Dit bericht ging niet onopgemerkt voorbij, aangezien veel fans het bericht deelden. Dit leidde tot een enorme media-buzz. Intuïtief, persoonlijk, snel en modern: tot op de dag van vandaag blijkt sms nog steeds uitermate geschikt om loyaliteit bij klanten te creëren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie