Naar inhoud

De aangepaste retailstrategie voor de decemberpiek

De eerste kerstmarkten mogen in Berlijn pas bij de aanvang van de advent geopend worden. In Nederland liggen de eerste chocoladeletters echter al lang in de schappen van de supermarkt. December is aantocht en dat is sinds mensenheugenis een belangrijke maand voor de retailsector. Consumenten gaan massaal op zoek cadeautjes voor Sinterklaas en Kerstmis. Dit wordt niet enkel meer traditioneel gedaan op winterse koopavonden, want de presentjes worden inmiddels net zo vaak online gekocht.

Het is daarom essentieel dat een retailer al zijn verkoopkanalen op elkaar afstemt en zo een prettige klantervaring garandeert. Daarnaast moet de backoffice goed worden ingericht. Een toename van online bestellingen betekent meer orderverwerkingen, meer leveringen en meer administratie. Een onderzoek van ICT-dienstverlener Manhattan Associates toonde vorig jaar aan dat retailers flinke slagen maakten ter voorbereiding op de decembermaand.

Maar er is nog meer terrein te winnen.  Van de ondervraagde retailers had 72 procent destijds hun leveringstijden bijvoorbeeld niet verbeterd. Het consumentengedrag is in de loop der jaren flink veranderd en het is zaak voor de retailer om hun distributie hierop aan te passen. Om tijdens de decemberperiode beter voor de dag te komen, geeft de dienstverlener drie tips.

1. Zorg ervoor dat aanbiedingen altijd worden ondersteund door schaalbare en flexibele fulfilmentmogelijkheden

Maak niet de fout om te denken dat je zomaar even een competitieve actie kan aanbieden om de verkoop te verhogen, zonder na te denken over een passend fulfilmentproces en ondersteuning. Vorig jaar waren retailers zo gefocust de concurrentie de loef af te steken door fikse kortingen aan te bieden, dat ze niet stilstonden bij de problemen van het daadwerkelijk leveren van de diensten en producten binnen een gewenste tijd.

Om nu klanten de beste dienst te kunnen leveren, is het van belang dat retailers hun promotieactiviteiten afstemmen op hun fulfilmentcapaciteiten. Dit betekent dat de infrastructuur en de ondersteunende systemen van hun distributiecentrum robuust, flexibel en schaalbaar moeten zijn. Het is essentieel dat retailers aan consumenten van te voren de leveringsmogelijkheden en kosten voorleggen. Daarnaast moeten ze de leveringstijden en fulfilmentmogelijkheden verruimen om aan pieken in de vraag te voldoen. Zo houdt de retailer de klant tevreden.

2. Vergroot de flexibiliteit om de verkoop te verbeteren

Om te profiteren van de feestdagen, moeten retailers flexibeler worden in het verwerken van bestellingen. Leveringen moeten standaard niet alleen vanuit een centraal distributiecentrum worden uitgestuurd, waar mogelijk moeten ook winkelvoorraden worden ingezet voor bijvoorbeeld click-and-collect bestellingen en online bestellingen van consumenten. Het inzetten van een winkel als een mini-distributiecentrum zorgt ervoor dat bestellingen sneller worden verwerkt, verkoop toeneemt en kosten dalen. Retailers moeten er alleen voor zorgen dat winkels hierop worden ingericht.

3. Onderscheid je met diensten en niet alleen met prijs

Het is heel belangrijk dat retailers zich niet blind staren op het aanbieden van grote kortingen, maar dat ze ook een goede service verlenen. Retailers kunnen bijvoorbeeld 15 procent korting en een levertijd van 24 uur bieden, maar het kan interessanter zijn om 30 procent korting te bieden met een levertijd van bijvoorbeeld 10 dagen. Zo lok je consumenten met een zeer interessante prijs en ben je van te voren duidelijk over de verwachte levertijd. Dit verlicht de druk op fulfilment en zijn de distributiekanalen eenvoudiger te beheren. De meeste klanten geven hun cadeaus namelijk op een vast moment bijvoorbeeld op Sinterklaasavond. Indien ze tijdig bestellen, vinden ze het niet erg om iets langer op hun bestelling te wachten als ze er minder voor hoeven te betalen.

Retailers hebben een aantal periodes per jaar met piekmomenten te maken en dit vereist dat zij hier zo goed mogelijk op voorbereid zijn”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Central Europe bij Manhattan Associates. “Door rekening te houden met deze tips houden zij het hoofd boven water bij de grote vraag in december. Daarnaast helpt het hen om op een kosteneffectieve manier te leveren, zonder hierbij concessies te doen op het gebied van service. In 2014 is door veel retailers de goede weg ingeslagen op het gebied van fulfilment. Het is aan de retailers de taak om ervoor te zorgen dat de ingeslagen weg wordt doorgezet.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie