Naar inhoud

De aanhoudende campagne van Nissan tegen namaakonderdelen

Namaak van consumptiegoederen zoals kleding, schoenen, sieraden en telefoons is een groeiend probleem voor zowel merknamen, detailhandelaren als de overheid. Maar hoe groot de misdaad en het verlies aan inkomsten ook is, dit soort fraude is geen kwestie van leven of dood. Bij namaak van auto-onderdelen is dit echter een ander verhaal. Namaakonderdelen voldoen vaak niet aan kwaliteitseisen en vormen daarmee een groot risico voor chauffeurs en medeweggebruikers. Denk bijvoorbeeld aan de catastrofale gevolgen als een remschijf niet voldoende werkt. Dit probleem baart de auto-industrie grote zorgen.

Slachtoffer van namaak

De auto-industrie loopt ruim 50 miljard euro per jaar aan omzet mis doordat er namaakproducten op de markt zijn. Naast het mislopen van inkomsten en de zorgwekkende veiligheidsproblemen is er nog een nadeel: schade aan het imago van automerken. Namaakonderdelen die niet aan de eisen voldoen, moeten snel vervangen worden. Als dit niet gebeurt, kan het ergste scenario werkelijkheid worden: een dodelijk auto-ongeluk. De consument verliest hierdoor vertrouwen in een merk en raadt zijn omgeving af om een auto van dat merk te kopen. Nissan ondervond ook de negatieve gevolgen van naamproducten op de markt. De sterke marktpositie en het merkleiderschap maken het merk een doelwit voor oplichters die namaakproducten bieden. De Japanse autofabrikant besloot daarom een paar jaar geleden om er iets tegen te doen.

Aan de slag

Om het probleem aan te pakken, deed het bedrijf in 2014 mee aan een back-to-back-programma met MarkMonitor, een organisatie gericht op merkbescherming. Samen namen ze contact op met andere bedrijven in de automotive om een belangrijke boodschap te formuleren voor alle consumenten. Het werd een waarschuwing voor de levensgevaarlijke risico’s die namaakproducten met zich meebrengen. Daarnaast werd er een nieuwe merkbeschermingsstrategie gehanteerd. Dankzij de moderne detectiemethodieken wordt de autodealer tegenwoordig snel geïnformeerd over het online aanbod van namaakproducten. “We besloten om snel in te grijpen als we namaak detecteerden”, vertelt Andy Forsythe, medewerker van het merkbeschermingsteam van Nissan. “Binnen enkele weken verwijderden we nagemaakte artikelen en informeerden we dealers die geen idee hadden dat ze inbreuk maakten op het merkrecht.”

Resultaten

Nissan neemt nu een leiderschapsrol aan in de namaakuitdaging en daarmee heeft het bedrijf al verschillende resultaten behaald. De veiligheid is bijvoorbeeld verbeterd en het aantal gevallen van misbruik is verminderd. Gevallen van misbruik worden tegenwoordig direct geïdentificeerd en offline gehaald, waardoor er minder merkverwarring ontstaat. De samenwerking tussen Nissan en MarkMonitor is daarmee tot op de dag van vandaag succesvol. De vernieuwde merkbeschermingsstrategie zorgde er onder andere voor dat er inmiddels ongeveer 32.000 namaakproducten en 125.000 nepadvertenties ter waarde van 318 miljoen euro zijn verwijderd. Daarnaast heeft het merk het voor elkaar gekregen om betaalde advertenties met Nissan in de domeinnaam te verbieden. Door de samenwerking wordt nu niet alleen het merk beschermd, maar toont het merk ook aan consumenten dat het vastbesloten is om veiligheid te garanderen.

De auteur is regional manager Nordics, Nederland & emerging markets bij MarkMonitor, een onderneming gespecialiseerd in online merkbescherming.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie