Naar inhoud

De actuele ontwikkelingen in digital marketing in soundbytes

Een strikte scheiding tussen offlinemarketing en onlinemarketing is al langere tijd ongewenst, omdat succesvolle marketeers de voorkeur geven aan een cross-mediale marketingmix. Het is niet meer óf-óf, maar én-én. Toch kan het zinvol zijn je blikveld op enig moment af te bakenen op digital marketing, een vakgebied dat overigens eveneens veelomvattend is. Want alleen op deze manier kun je daadwerkelijk inzicht verkrijgen in de separate marketinginstrumenten.

Tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’, het evenement dat op donderdag 21 november 2019 heeft plaatsgevonden in Spant! in Bussum, zijn uiteenlopende aspecten van digital marketing uitvoerig aan de orde gekomen. Dagvoorzitter Bart Meerdink, kerndocent bij Beeckestijn Business School, is echter ook duidelijk: “Het hele werkvlek van digital marketing in één dag bespreken is natuurlijk onbegonnen werk.”

Digital marketing

Hij heeft volkomen gelijk. Kijk maar eens naar deze opsomming: digital branding, marketplaces, influencers, data driven, social strategy, voice search, conversational commerce, marketing technology en growth hacking. Dit rijtje is alles behalve volledig, maar het zijn wel thema’s die voorbij zijn gekomen op het event. Dit is een overzicht van de meest opmerkelijke uitspraken die de keynote-sprekers op die dag hebben gedaan.

Trends

“Een tsunami aan technologische ontwikkelingen is in aantocht. En wij mensen zijn daar niet op voorbereid.” Dat stelt Michael Tchong, een Amerikaanse ondernemer die al vanaf het eerste uur betrokken is geweest bij start-ups rondom Apple, het internet en social media. The Daily Telegraph heeft hem onlangs de meest invloedrijke trendspotter van de Verenigde Staten van Amerika genoemd. Hij is bovendien de auteur van het boek ‘Ubertrends – How Trends And Innovation Are Transforming Our Future’.

Een boek dat hij als rasechte Amerikaan natuurlijk wil verkopen. Gelukkig kent hij Nederland – en de Nederlandse taal (!) – goed genoeg om te weten dat zijn toehoorders geen verkooppraatje willen. In plaats daarvan houdt hij een warm pleidooi voor onorthodoxe innovatie. Want alleen op die manier kun jij je als onderneming daadwerkelijk onderscheiden van je concurrentie. Liever nog ziet hij disruptieve innovatie, maar hij geeft ook aan dat niet eerdere dag een iPhone of een Apple Watch op de markt komt.

De digitalisering is inmiddels zo ver dat de winnaar van het WK Fortnite meer verdient dan die van Wimbledon.
Tijd wordt een steeds crucialere factor. Consumenten zijn ongeduldig, hebben haast. Van de klantenservice wordt dan ook steeds sneller respons verwacht.
Sinds 2000 is maar liefst 52 procent van de bedrijven uit de Fortune 500 van de markt verdwenen als gevolg van digitale disruptie.

Business-to-business

Van oudsher zijn we geneigd marketing direct te koppelen aan business-to-consumer, maar een aanzienlijk deel van de marketingactiviteiten vindt plaats in business-to-business. In die wereld weet Ségolène Finet de weg. Ze is chief marketing officer bij Talentsoft, een snelgroeiende ontwikkelaar van talentmanagement- en trainingssoftware. Deze onderneming biedt haar diensten als software-as-a-service (SaaS) aan.

Het Franse chauvinisme heeft de Française achter zich gelaten. Ze spreekt dan ook vloeiend Engels, niet vreemd overigens als je weet dat ze met een Amerikaan is getrouwd. “Een SaaS-platform vereist een snelle groei om rendabel te kunnen zijn”, duidt zij. “De rol van de CMO in zo’n organisatie verandert dan ook stapsgewijs. Belangrijk in dat proces is als marketeer niet te afhankelijk te worden van bijvoorbeeld IT’ers.”

Marketing is geen exacte wetenschap. Maar je moet wel accepteren dat je af en toe iets moet afbreken wat je net hebt gebouwd.
Het is slimmer om te investeren in augmented reality (AR) dan in public relations (PR) als je brand awareness wil creëren.
Gezegd wordt dat de impact van marketing lastig te meten is. Tegelijkertijd wordt marketingsucces voor 100 procent door het collectief opgeëist.

Purpose

Everlyn Liu is met haar bedrijf Straw by Straw de strijd aangegaan tegen het gebruik van plastic rietjes in de horeca. Haar alternatief is gewoon gemaakt van stro. Bij haar organisatie staat de purpose niet centraal vanuit marketingoverwegingen. Toch heeft de start-up inmiddels een groot bereik gerealiseerd, zonder een cent uit te geven aan marketing en reclame. Dat kan omdat deze ambitieuze dame de wereld écht wil verduurzamen.

‘Geen enkele vis heeft ooit jouw huis vervuild.’ De tekst op het shirt van Ev, zoals ze door haar vrienden ook wel wordt genoemd, spreekt boekdelen. Ooit hield ze bezig met de verkoop van luxe sieraden. Dat gaf echter nauwelijks voldoening. Ze wilde meer betekenis geven aan haar leven, zeker toen ze als duikster werd geconfronteerd met de plastic soep die de wereldzeeën verziekt. Zij laat zien dat profit en purpose hand in hand kunnen gaan.

Purpose is geen marketinginstrument, het is een manier om mensen te activeren.
Maar je bent niet gericht op duurzaamheid als je anderen oproept tot actie en zelf niets doet.
Als purpose alleen wordt verbonden aan marketing en niet aan de gehele business, wordt het al snel greenwashing.

Social media

De kans is groot dat ook jij tot voor kort nooit gehoord had van TikTok. Maar dat is wel de app die van alle social media het meest gedownload is in 2019. Hoe leg je echter aan een zaal vol marketeers uit hoe het kanaal van de jeugd van tegenwoordig werkt als niemand dit kanaal gebruikt? Die opgave is goed besteed aan Sara Dol. Zij is dé TikTok-creator van Nederland met momenteel 1,6 miljoen volgers – 18 jaar jong, ongekend enthousiast en niet geremd door ouderdomscynisme.

“Superleuk!” Zo noemt ze het maken van de filmpjes voor het platform. Ze heeft al samengewerkt met Marco Borsato en Armin van Buuren, de hoofdrol gespeeld in de speelfilm ‘De Familie Slim’ en met ‘House of Dol’ een eigen boek op de markt gebracht. “Cruciaal voor een succesvolle video op TikTok is een pakkend einde”, vertelt ze. Daarmee bevestigt ze de peak-end rule van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman, een man waar ze nog nooit van gehoord heeft.

Succes op TikTok behaal je aan de hand van trends, hashtags en interactie. Ook het Rode Kruis heeft dat door.
Als je wil adverteren op TikTok, is het zinloos om op een traditionele manier reclame te pushen. Het gaat namelijk om de interactie.
Businessmodel? Ik vind het gewoon keileuk om creatieve filmpjes te maken.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie