Naar inhoud

De actuele ontwikkelingen in product information management

Product information management richt zich op het ondersteunen van het verkoopproces door het geven van productinformatie. Deze informatie volgt de levenscyclus van het product en kan via verschillende media worden aangeboden, zoals een website of gedrukte catalogus. Door innovaties in de customer journey treden veranderingen op in product information management. In de output-kant van PIM zien we drie actuele ontwikkelingen: 3D-productvisualisaties, user-generated content en voice interfaces.

Het afgelopen jaar heeft de expertgroep ‘Product Information Management’ van het onderzoeksplatform ShoppingTomorrow zich beziggehouden met deze drie ontwikkelingen. De bevindingen van de groep – onder leiding van Wim Griffioen van het netwerk Squadra, Bjorn Lemmen van de IT-dienstverlener Informatica en Frits van den Bos van de standaardisatieorganisatie GS1 Nederland – zijn vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘Product Information Management 2018-2019’. In het rapport zijn enkele praktijkcases uitgewerkt waar je als retailer inspiratie uit kunt halen.

#1. 3D-productvisualisatie

Goede productvisualisatie kan een retailer helpen om de conversie te verhogen en de klantloyaliteit te vergroten. Via virtual reality kun bijvoorbeeld de bewoners van een nieuwbouwwoning al door hun huis laten lopen en de inrichting laten bepalen voordat de bouw is begonnen.

Productinformatiemanagement is hierbij wel essentieel voor productvisualisatie, want hiervoor zijn correcte maar ook gestandaardiseerde data nodig. Op dit moment zijn er dus al goede, effectieve toepassingen van 3D-visualisatie in combinatie met PIM-systemen. Maar voor de verdere ontwikkeling hiervan zijn standaarden nodig die uitwisseling van 3D-modellen mogelijk maken.

#2. User-generated content

User-generated content is niet nieuw, maar een vernieuwde versie van mond-tot-mondreclame. Het verschil met vroeger is dat er nu nieuwe technologieën zijn die het mogelijk maken om de feedback van gebruikers – waaronder foto’s, video’s en reviews – te benutten voor verschillende doeleinden. Met name reviews helpen om de conversie van producten en diensten te verhogen en deze te gebruiken in verschillende kanalen. Daarom heeft de expertgroep de focus gelegd op gebruikersfeedback.

Gebruikersfeedback kun je veel transparanter en breder toepassen dan alleen bij de klantenservice. De productervaring wordt een steeds rijker onderdeel van de customer journey en de relevante product-gerelateerde feedback helpt om de productinformatie verder te verrijken. Is dat laatste het geval, dan doe je er goed aan deze informatie op te slaan in het PIM-systeem voor gebruik in de verschillende publicatiekanalen.

#3. Voice interfaces

Uit het 'Consumentenonderzoek 2018' van marktonderzoeksbureau GfK en ShoppingTomorrow blijkt dat meer dan de helft van de consumenten verwacht over vijf jaar een groot deel van de aankopen via nieuwe kanalen, zoals voice assistants, te doen. Dit heeft ook een grote invloed op het beheer van productinformatie.

Voice vraagt om een zo eenduidig mogelijke terugkoppeling naar de gebruiker. De complexiteit van het systeemlandschap is hierbij groter, omdat er meer informatie uit diverse bronnen gecombineerd moet worden. Ook worden er hogere eisen aan datakwaliteit gesteld. Om gebruikersvragen goed te kunnen beantwoorden, is het voor een voice assistant van belang om de context te kennen van het product, de klant én het type customer journey.

Datakwaliteit is key

Alle ontwikkelingen hebben gemeen dat er weer meer productdata gemanaged moeten worden. Enerzijds betreft het productdata die je krijgt aangeleverd zoals user-generated content en anderzijds gaat het over extra productfeatures die je zelf, bijvoorbeeld als fabrikant, moet genereren met 3D-modellen. Dat je hierbij gebruikmaakt van allerlei tools staat buiten kijf, maar cruciaal is en blijft het waarborgen van de datakwaliteit. Door meer geavanceerde oplossingen aan de gebruikerskant wordt het risico van het werken met onjuiste data in feite steeds groter.

Bij iedere ontwikkeling adviseert de expertgroep om te leren door te experimenteren met de voor de retailer relevante zaken. De ontwikkelingen gaan razendsnel en de impact op het productdata-domein leer je pas echt als je er daadwerkelijk mee bezig bent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie