Naar inhoud

De actuele stand van zaken in de Nederlandse start-up-scene

Innovatie, disruptie en groei, dat zijn de associaties die worden gemaakt bij start-ups. Iedere zichzelf respecterende stad - van Amsterdam tot Eindhoven en van Delfzijl tot Vlissingen – doet dan ook z’n stinkende best de Europese start-up-hub te worden. Ook traditionele ondernemingen presenteren zich graag als een ‘multinational met start-up-spirit’. De opwinding rondom innovatieve startende ondernemingen heeft recent echter ook een negatieve lading gekregen. Het imago van start-ups heeft krassen opgelopen door schandalen rondom seksisme en slechte arbeidsomstandigheden.

Start-up-scene

Deze tegenstelling is de aanleiding geweest voor een onderzoek naar de stand van zaken in de start-up-scene in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, uitgevoerd door metabanenzoekmachine Joblift. Uit een analyse van start-up-vacatures en een enquête onder start-up-medewerkers blijkt dat 55 procent van de Nederlandse vacatures in Amsterdam worden uitgeschreven en de vacaturegroei met 7,2 procent per maand hoger ligt dan in Berlijn, Londen en Parijs bij elkaar. Medewerkers van start-ups verdienen gemiddeld 34.190 euro per jaar en 13 procent is slachtoffer van discriminatie op de werkvloer.

Werkgelegenheid

In de afgelopen 12 maanden werden er in totaal 4.271 vacatures door Nederlandse start-ups uitgeschreven. Amsterdam is met meer dan de helft van deze vacatures de onbetwiste start-up-hub van ons land. Utrecht (10%) en Rotterdam (6%) volgen op afstand. De gemiddelde maandelijkse vacaturetoename van 7,2 procent zorgt ervoor dat Amsterdam Europese startuphubs als Londen met 4,8 procent, Berlijn zonder toename en Parijs met 1,6 procent afname ver achter zich laat.

Salariëring

Aan vacatures bij start-ups geen tekort, maar hoe is het om bij een startend bedrijf te werken? Het beeld dat start-up-medewerkers lange uren werken voor een laag loon wordt door de deelnemers aan de enquête bevestigd. Het gemiddeld aantal uren dat de medewerker van een start-up in Nederland werkt, ligt op 43. Vergeleken met andere landen houden we het in Nederland echter redelijk binnen de perken. In Duitsland en Frankrijk ligt het gemiddeld op 46 uur per week, in het Verenigd Koninkrijk zelfs op 49 uur per week. De Nederlandse start-up-medewerker werkt lang, maar met gemiddeld 34.190 bruto per jaar ligt het salaris 7 procent onder het modale inkomen in Nederland.

Posities vrouwen

Een kloof tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers is in veel opzichten zichtbaar. Zo geeft slechts 37 procent van de ondervraagden aan dat er een goede balans is tussen het aantal mannen en vrouwen binnen hun organisatie. Van de start-up-medewerkers die aangeven binnen hun bedrijf een positie als CEO of managing director te hebben, is slechts 21 procent vrouwelijk. Ter vergelijking, dit percentage is 55 procent voor de respondenten die aangeven geen leidinggevende positie te hebben. Hiermee doen start-ups het slechter dan het Nederlands bedrijfsleven als geheel, waar volgens de ‘Emancipatiemonitor’ van het CBS een kwart van alle topposities door vrouwen wordt ingenomen. Het grote verschil tussen de posities van mannen en vrouwen geldt overigens niet alleen in Nederland. Voor alle vier onderzochte landen bedraagt de loonkloof tussen mannen en vrouwen maar liefst 7.000 euro.

Discriminatie

Hoe zit het met discriminatie op de werkvloer? 13 procent van de ondervraagden in Nederland geeft aan slachtoffer te zijn geweest van discriminatie op hun werk. In 7 procent van de gevallen gaat het om seksisme. Een kwart van de groep die zich gediscrimineerd voelt, was slachtoffer van ongepaste opmerkingen. Allemaal voelen ze zich slachtoffer van ongelijke carrièrekansen. Hoewel alleen in Duitsland start-up-medewerkers vaker slachtoffer van discriminatie zijn (20%), ligt het percentage medewerkers dat getuige is geweest van discriminatie zowel in Duitsland als het Verenigd Koninkrijk, met 20 procent, hoger dan in Nederland, waar dit percentage op 6 procent ligt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie