Naar inhoud

De actuele trends en ontwikkelingen in het internetverkeer

Het internetverkeer breekt in 2022 alle records. In dat jaar gaat meer internetverkeer over wereldwijde netwerken dan in de gehele periode vanaf het ontstaan van het wereldwijde web in 1984 tot eind 2016 bij elkaar. Dan maakt inmiddels 60 procent van de wereldbevolking gebruik van het internet. Ook is de verwachting dat het internetverkeer via smartphones groter dan dat via personal computers wordt. Zoals nu kan worden ingeschat, groeit het internetverkeer van gaming de komende jaren met factor 9 en van virtual reality en augmented reality met factor 12.

Dit blijkt uit de ‘Cisco Visual Networking Index: Forecast and Trends, 2017–2022’ van de gelijknamige IT-dienstverlener, waarin op basis van netwerkgebruiksgegevens voorspellingen gedaan worden voor de periode 2017-2022.

Trends in internetverkeer

Uit het onderliggende onderzoek komt een aantal opvallende voorspellingen. Zo blijken gaming, virtual reality en augmented reality de snelst groeiende vormen van internetverkeer te zijn. In 2017 vormde gaming 1 procent van het totale internetverkeer, maar in 2022 groeit dit tot 4 procent. Daarnaast maakt 60 procent van de wereldbevolking in 2022 gebruik van internet – ten opzichte van 45 procent in 2017 – met meer dan 28 miljard apparaten. Ook in welke apparaten we gebruiken, wordt een verschuiving voorspeld. Het aandeel van smartphones in het totale internetverkeer ontstijgt in 2022 het aandeel van personal computers.

Opvallende ontwikkelingen

Dit zijn de meest opvallende voorspellingen op een rij:

  • Smartphones hebben in 2022 een groter aandeel hebben in het internetverkeer dan personal computers. In 2018 kwam 41 procent van het totale verkeer van personal computers, maar in 2022 is dit nog maar 19 procent. Het aandeel van smartphones in het totale internetverkeer groeit naar 44 procent. In 2017 was dit nog 18 procent.
  • Gaming, augmented reality en virtual reality zijn relatief de snelst groeiende vormen van internetverkeer tussen 2017 en 2022. Internetverkeer van gaming groeit met een factor 9 en vormt in 2022 4 procent van het totale internetverkeer. VR en AR groeien in die periode met een factor 12.
  • Het wereldwijde internetverkeer gaat meer dan verdrievoudigen naar 396 exabytes per maand in 2022, ten opzichte van 122 exabytes per maand in 2017.
  • Er zijn in 2022 4,8 miljard internetgebruikers, hetgeen ongeveer 60 procent van de wereldwijde bevolking is. In 2017 waren er 3,4 miljard internetgebruikers – 45 procent van de bevolking.
  • Het aandeel van video’s in het internetverkeer verviervoudigt en maakt in 2022 82 procent uit van het totale internetverkeer, ten opzichte van 75 procent in 2017.
  • In 2022 zijn er 28,5 miljard vaste en mobiele apparaten gekoppeld aan het internet, ten opzichte van 18 miljard in 2017. Dat zijn 3,6 apparaten of verbindingen per persoon in 2022, ten opzichte van 2,4 in 2017.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie