Naar inhoud

De andere trends die de aandacht van de marketeer vragen

In de agenda van 2016 heeft de Nederlander geen ruimte gereserveerd voor het Europees Kampioenschap voetbal in Frankrijk. Het Nederlands elftal heeft zich immers niet geplaatst voor dit toernooi. Maar de oranje attributen komen wel van de zolder als Dafne Schippers het startschot hoort tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Voor marketeers staat het nieuwe jaar in het teken van de digitale disruptie en het verdwijnen van het onderscheid tussen offline en online. Maar welke andere ontwikkelingen mag de marketingprofessional niet over het hoofd zien?

Ofschoon Joost Drieman woonachtig is in België, gaat hij de Rode Duivels ook niet toejuichen tijdens het EK. Zijn Nederlandse paspoort weerhoudt hem daarvan. En zijn agenda, want de marketingstrateeg is onder andere vicepresident van de internationale advies- en onderzoeksorganisatie M-Brain Global, eigenaar van het consultancybureau Marix International en als docent verbonden aan de opleiding 'Customer Insight & Marketing Intelligence' van de Beeckestijn Business School. Hij zet de maatschappelijke, technologische en economische trends die van belang zijn voor marketeers vanuit een ander oogpunt op een rijtje.Joost Drieman

Maatschappelijke ontwikkelingen

Millennials

Generatie Y vertegenwoordigt een langzaam groter wordende groep op de arbeidsmarkt. Maar de karakteristieken van de millennials wijken af van eerdere generaties. Zij zoeken een betere balans tussen werk en vrije tijd en bovenal zijn ze liever onafhankelijk dan in loondienst. Voor hen zijn de persoonlijke identiteit en profilering belangrijk. Dat uit zich door een status van hyperconnected zijn en een grote kennis hebben van digitale technologieën, zoals apps, devices en sites. Dit leidt onherroepelijk tot trends als 'Bring your own device' (BYOD) en 'Bring your own application' (BYOA). Want de nieuwe generatie gaat niet enkel en alleen gebruikmaken van de traditionele en geaccepteerde hardware en software van een organisatie.”

Dat geldt ook voor de waarden en normen binnen de kantoormuren. Telecommuting en flextime zijn belangrijker dan klassieke voorrechten als een auto van de zaak. Laat staan het respecteren van hiërarchische verhoudingen. Ze zien liever een platte organisatie waar managers alleen nog fungeren als mentors. Dit komt ten dele door de drang naar onafhankelijkheid en zelfstandigheid. Beter drie deeltijdbanen en losse opdrachten, dan een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, die gedachte. Het aanbieden van diensten onder eigen vlag is hun hoofdzaak.”

Millennials worden gemotiveerd door multitasking, al dan niet virtuele samenwerking, de nieuwste technologieën en applicaties en successen op korte termijn in plaats van resultaten op de lange termijn. Daarnaast hebben ze een totaal nadere kijk op privacy. Kijk immers maar wat zij allemaal delen via sociale media. De ouderen gaan het arbeidsproces verlaten en de millennials nemen de taken over. Dit betekent dat marketeers een andere manier van marketing moeten bedrijven. Want de jongeren die nu de arbeidsmarkt betreden kunnen last hebben van een least effort mentaliteit en worden geboeid door active learning. Dat betekent micromarketing die heel gericht, kort, to-the-point en persoonlijk is en met een hoge frequentie multimediaal via sociale media wordt uitgevoerd.”

Vluchtelingen

Er zullen in 2016 nog meer vluchtelingen naar Europa komen en een groot aantal daarvan blijft ook op dit continent. Deze mensen zullen allemaal in een of andere vorm meedoen aan de economische en maatschappelijke processen. Hoewel de toestroom relatief klein is ten opzicht van de totale Nederlandse bevolking, is het belangrijk voor marketeers om te begrijpen wat deze groep mensen willen qua zaken als besteding, prioriteiten en verwachtingen. Het maakt namelijk deel uit van marketing in een samenleving die in toenemende mate multicultureel is samengesteld. Uitvoerig onderzoek, door bijvoorbeeld primairy reserach of observation, is dus aandachtspunt nummer één om daar de juiste invulling aan te kunnen geven.”

Technologische ontwikkelingen

The Internet of Things

The Internet of Things is there to stay. Er zijn nu al meer dan 8,7 miljard apparaten wereldwijd aangesloten op het internet. Maar in 2016 gaat het internet der dingen een nog belangrijkere rol spelen. Dit betekent dat er nog meer data over ons gedrag, onze voorkeuren, onze bestedingspatronen, onze mobiliteit en meer bekend worden. Voor een marketeer betekent dit dat analyse van deze big data leidt tot betere, scherpere en meer toegespitste reclame en positionering van producten en diensten.”

Profiling en propensity modelling zijn de belangrijkste analytische processen voor een marketeer. In 2016 zal het internet der dingen ook zijn eerste slag maken naar Ambient Intelligence software. Door alle sensoren en agents in alle apparaten om ons heen weet de software waar we zijn en wat we graag willen. Ambient Intelligence kan dus suggesties doen. 'Ik zie dat je net in Groningen bent aangekomen. Zal ik jouw favoriete restaurant voor vanavond boeken?' En wellicht kan de software ook andere zaken voor ons gaan regelen zoals upgrades uitvoeren, preferred seating organiseren en aankoopsuggesties doen.”

Instant messaging

Instant messaging bestaat natuurlijk al enige tijd, maar we staan nog maar aan het begin. In de komende jaren groeit deze vorm van communicatie uit van een app tot een volwaardig commercieel platform. En dat begint nu, in 2016. Het IM-platform kan, als onderdeel van een Ambient Intelligence omgeving, worden gebruikt om het browsegedrag te begrijpen, te kopen, te betalen, leveringen te regelen en de hele klantenrelatie te beheren.”

Verder gaat het ook een rol van importantie spelen bij het vinden en regelen van bijvoorbeeld hotels of Airbnb-mogelijkheden, vluchten en taxiritten of Uber-diensten. Want een dergelijk platform weet natuurlijk ook waar de gebruiker zich bevindt. Met andere woorden, het IM-platform wordt een walhalla voor marketeers om producten en diensten aan te bieden, te promoten en te verkopen op een zeer persoonlijke manier.”

Economische ontwikkelingen

Luxere auto's

Verschillende Europese banken en analisten zijn positief over de economische ontwikkelingen in 2016. Ondanks de onzekerheid in China zal de economie aantrekken. Dit heeft een positieve invloed op klantenvertrouwen en koopkracht. De olieprijs is laag en zal in 2016 laag blijven. Wellicht zakt die prijs nog verder en dan wat herstellen, maar niet naar grote bedragen. Tesla en zijn concurrenten maken prachtige milieuvriendelijke wagens. De komende jaren zijn echter nog een paar obstakels weg te werken.”

De oplaadtijd is lang, de actieradius is kort, er zijn weinig oplaadpunten en de prijs is relatief hoog. Pas als de eerste drie problemen zijn weggewerkt, zal de verkoop van elektrische auto's toenemen. Consumenten gaan in 2016 gebruik maken van de opleving van de economie en de lage olieprijs en zich laten verleiden tot de aanschaf van grotere en luxere auto’s met klassieke motoren. Marketeers dienen het zwaartepunt in de marketingplannen te verleggen van zuinig en klein naar geniet van het leven. Koop een SUV of een V8, dat idee.”

Peer to peer

Disruptive businessmodellen zoals Uber en Airbnb zullen meer gaan opduiken in verschillende markten met verschillende diensten en producten. Dit komt deels omdat er meer mensen voor zich zelf zijn begonnen of gaan beginnen, deels omdat oudere mensen langer leven, gezond zijn en meer tijd hebben. Maar ook door manier waarop de millennials door het leven gaan. Mensen gaan op deeltijdbasis diensten en producten aanbieden terwijl dat niet hun vak of beroep is. Stel je heb heel veel bloemen in je tuin, dan kun je mooie boeketten te koop aanbieden terwijl je geen bloemist ben. Of je weet veel van wiskunde en bent goed in kennisoverdracht, dan kun je bijles aanbieden zonder leraar te zijn. En dat wordt allemaal via de sociale media geregeld en beoordeeld!”

Op deze manier weet je dus beter wat de kwaliteit is van wat aangeboden wordt door niet-professionelen. We gaan dit in allerlei mogelijke vormen aantreffen, met allerlei diensten en producten in vele verschillende takken van sport. Dit betekent een omslag voor de marketeers. Naast de reguliere businessmodellen, zoals hotels, taxi’s, bloemisten, gaat dit model in 2016 een sterkere plaats innemen. Marketing dient een plaats te veroveren in deze businessmodellen. De personen die hun diensten en producten aanbieden, hebben niet echt veel marketing nodig. Maar de gevestigde bedrijven en professionals moeten hun marketingstrategie aanpassen om deze nieuwe vorm van concurrentie het hoofd te bieden.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie