Naar inhoud

De angst voor COVID-19 neemt nu weer toe onder Nederlanders

Voor het eerst sinds maart van dit jaar neemt de bezorgdheid onder Nederlanders rondom het coronavirus niet langer af, maar blijft deze gelijk: 55 procent is bezorgd tot zeer bezorgd. Ook is zichtbaar dat de angst om ziek te worden langzaam stijgt, omdat steeds meer mensen zich minder aan de maatregelen houden en het aantal besmettingen – wereldwijd en in Nederland – oploopt. Tegelijkertijd geeft een kleine meerderheid van de Nederlanders (51%) aan dat de huidige situatie weinig invloed heeft op zijn dagelijks leven, een aandeel dat al blijft dalen sinds begin april 2020.

Nederlanders lijken zich meer te hebben neergelegd bij de huidige situatie.

Berusting in de huidige situatie

Vergeleken met een maand geleden lijkt het erop dat Nederlanders zich meer hebben neergelegd bij de huidige situatie en verwachten ze dat COVID-19 nog lange tijd een rol blijft spelen. In een poging om zo veel mogelijk terug te keren naar het normale leven met de beperkingen door de maatregelen passen Nederlanders zich momenteel aan de omstandigheden aan. Ze hebben meer vertrouwen in wat ze zelf kunnen doen door bijvoorbeeld social distancing en het dragen van mondkapjes.

In het onderzoek zijn zes verschillende consumentensegmenten gedefinieerd op basis van hun attitude ten opzichte van het coronavirus. Deze bevindingen verklaren waarom het aantal Hibernators is gestegen ten koste van het aantal Good Citizens. Hibernators leggen zich meer bij de situatie neer en zijn minder bezig met het volgen van de regels. De Qua Seras blijven de grootste groep in Nederland.

Deze zes consumentensegmenten worden onderscheiden:

  1. Ostriches – in juli 2020 16 procent, nu 15 procent van de Nederlanders: “Ik snap die ophef rondom het coronavirus gewoonweg niet. En het kan me ook niet zo veel schelen.”
  2. Que Seras – in jul 2020 32 procent, nu 29 procent van de Nederlanders: “Ik denk dat al die maatregelen rondom het coronavirus een beetje overdreven zijn.”
  3. Hibernators – in juli 2020 18 procent, nu 24 procent van de Nederlanders: “Ik accepteer de situatie zoals deze is, maar ik hoef er niet telkens nieuwsupdates over te ontvangen.”
  4. Good Citizens – in juli 2020 16 procent, nu 12 procent van de Nederlanders: “Ik wil geïnformeerd worden over de situatie omtrent het coronavirus en vind dat we ons allemaal aan de regels over het virus moeten houden.”
  5. Distressed Dreamers – in juli 2020 13 procent, nu 14 procent van de Nederlanders: “Ik maak me echt zorgen over mijn gezondheid en mijn financiële situatie, maar ik heb er vertrouwen in dat het allemaal weer beter wordt.”
  6. Precarious Worriers – in juli 2020 4 procent, nu 6 procent van de Nederlanders: “Ik vind het coronavirus heel erg eng en ik wil dat de overheid meer doet.”
Consumenten verwachten dat merken een voorbeeldfunctie vervullen en dat organisaties de noodzakelijke veranderingen leiden.

Merken moeten de weg wijzen

In deze nieuwe realiteit waarin COVID-19 nog lang een belangrijke rol speelt, is het niet langer voldoende voor merken om enkel praktische handvaten en adviezen te geven. Consumenten wereldwijd verwachten momenteel dat merken en een voorbeeldfunctie vervullen en dat organisaties de noodzakelijke veranderingen leiden.

Nederlanders vinden zelfs dat dit de hoogste prioriteit moet zijn voor merken. Merken moeten dus niet alleen de nieuwe realiteit accepteren zoals deze is, maar ook overgaan tot acties in de bedrijfsvoering en de dienstverlening, net zoals consumenten zich ook bij de huidige situatie hebben neergelegd en veranderingen in hun dagelijkse leven hebben doorgevoerd.

Wereldwijd zien consumenten post-COVID-19 als een uitgelezen kans om milieukwesties aan te pakken.

Het milieu tijdens post-COVID-19

Wereldwijd zien consumenten post-COVID-19 als een uitgelezen kans om milieukwesties aan te pakken. 22 procent van de consumenten wereldwijd – tegenover 21 procent van de Nederlanders – vindt het milieu zelfs belangrijker dan ooit. En wereldwijd vindt 51 procent van de consumenten – tegenover 42 procent van de Nederlanders – dat milieuzaken nu net zo belangrijk zijn als vóór de coronacrisis.

Als het op milieu aankomt, vinden consumenten dat merken zich bezig moeten houden met – in volgorde van belangrijkheid – het reduceren van de vervuiling door verpakkingsmaterialen, het minimaliseren van luchtvervuiling plus watervervuiling en het verminderen van de hoeveelheid afval.

Als ondernemingen meer naar manieren zoeken om zich te focussen op de kansen en mogelijkheden binnen de kaders van de maatregelen, waarderen veel consumenten dat.

Vertrouwen in voorzorgsmaatregelen

“Nu veel Nederlanders verwachten dat we nog lang niet van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen af zijn, nemen ze langzaam de controle over hun leven terug”, duidt Maron van der Krieken, client consultant & team manager bij Kantar. “Door in toenemende mate te vertrouwen op voorzorgsmaatregelen die in hun eigen bereik liggen zoals het gebruik van mondmaskers en social distancing, zeggen ze feitelijk dat ze niet langer willen wachten tot dit voorbij is.”

“Diezelfde actieve houding verwachten consumenten van merken. Als ondernemingen meer naar manieren zoeken om zich te focussen op de kansen en mogelijkheden binnen de kaders van de maatregelen, waarderen veel consumenten dat. Dit is een mooie gelegenheid om te laten zien dat je positief en probleemoplossend bent, op een manier die consumenten een prettige ervaring geeft met je dienstverlening of producten.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie