Naar inhoud

De angst voor COVID-19 wordt snel minder onder Nederlanders

De hele wereld is nog steeds in de greep van het coronavirus. Wat een paar maanden geleden begon als een wereldwijde gezondheidscrisis, heeft inmiddels ook geleid tot een economische crisis. De samenleving heeft deze twee crises niet meer zo met elkaar verweven gezien sinds de Spaanse griep in 1918. Nu stapsgewijs wordt geprobeerd de economie weer te heropenen, is het zinvol te kijken naar de impact van het samenspel tussen de persoonlijke gezondheid en het financiële welzijn op het gedrag van consumenten.

Wanneer voelen mensen zich weer veilig genoeg om terug te keren naar hun kantoor? Wanneer vinden zij het in orde om het winkelen of het restaurantbezoek ontspannen te hervatten? Wanneer durven ze de stap naar het theater relaxed te zetten? En wanneer worden de eerste reizen gemaakt? Willen ze terug naar hun oude gedragingen of omarmen ze nieuw gedrag? Tweewekelijks presenteert accountants- en adviesorganisatie Deloitte deze gegevens in de ‘State of Consumer Tracker’.

Impact van het coronavirus

Voor dit interactieve overzicht worden elke twee weken vragen voorgelegd aan steeds 1.000 consumenten in 17 landen. De reacties geven inzicht in hoe mensen over de hele wereld met deze crisis omgaan en de verandering in hun gedrag in de loop van de tijd. Uit het eerste onderzoek is gebleken dat consumenten naarmate de pandemie zich ontwikkelde grote bezorgdheid hadden over hun persoonlijk welzijn.

Verandering consumentengedrag

Meer dan 75 procent van de consumenten in China en India maakte zich destijds grote zorgen over de gezondheid van hun familie en vrienden en ook over de eigen gezondheid – in China 86 procent en in India 78 procent. In Nederland was toen slechts 31 procent bezorgd over het eigen welzijn. Maar Nederlanders maakten zich in verhouding tot andere burgers wereldwijd veel meer zorgen over familie en vrienden (52%).

Angst voor besmetting

De nieuwste cijfers laten zien dat Nederlanders zich momenteel minder zorgen maken om zichzelf (28%) en ook iets minder om hun familieleden (37%). Uit de actuele gegevens blijkt ook dat de angst voor het coronavirus in Nederland in een rap tempo afneemt – afgelopen week met 34 procent. Tegelijkertijd is de angst voor COVID-19 in Mexico en India juist flink toegenomen. Alleen de Duitsers zijn nog optimistischer gestemd dan Nederlanders.

Angst voor COVID-19 wereldwijd, peildatum 30 mei 2020

Zorgen over de gezondheid in Nederland, peildatum 30 mei 2020

Zorgen over het financiële welzijn in Nederland, peildatum 30 mei 2020

Zorgen over de werkgelegenheid in Nederland, peildatum 30 mei 2020

Zorgen over de veiligheid in Nederland, peildatum 30 mei 2020


Voorgenomen bestedingsgedrag in Nederland, peildatum 30 mei 2020

Reissentiment in Nederland, peildatum 30 mei 2020

Mobiliteitssentiment in Nederland, peildatum 30 mei 2020

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie