Naar inhoud

De AVG biedt organisaties met name kansrijke mogelijkheden

Wanneer de Algemene verordening gegevensbescherming morgen van kracht gaat, zegt 85 procent van de bedrijven in Europa en de Verenigde Staten van Amerika nog niet volledig te voldoen aan de nieuwe privacy-verordening van de Europese Unie. In Nederland is dit percentage 82 procent. Naar verwachting voldoet één op de vier bedrijven aan het einde van dit jaar nog niet aan de richtlijn.

Dit valt op te maken uit ‘Seizing the GDPR Advantage: From mandate to high-value opportunity’, een rapport het Digital Transformation Institute van consultancybedrijf Capgemini. Voor het onderliggende onderzoek zijn 1.000 leidinggevenden en 6.000 consumenten in 8 markten ondervraagd om inzicht te krijgen in de houding ten opzichte van de verordening, in de mate van gereedheid en de kansen die de AVG biedt.

Een race tegen de AVG-klok

Nu de deadline van 25 mei 2018 binnen een dag verstrijkt, is er in heel Europa een gemengd beeld omtrent de staat van paraatheid. Britse bedrijven zijn het verst gevorderd, ondanks het feit dat slechts 55 procent aangeeft grotendeels of volledig aan de richtlijn te voldoen. Spanje (54%), Duitsland (51%) en Nederland (51%) volgen, terwijl Zweden het meeste werk te doen heeft. Slechts 33 procent van de Zweedse bedrijven houdt zich op tijd grotendeels of volledig aan de richtlijn.

Het onderzoek suggereert dat sommige bedrijven de zakelijke kansen van de AVG over het hoofd zien. Ruim een derde van de bedrijven in Nederland richt zich puur op naleving van de richtlijn. 35 procent geeft aan dat het programma is gericht op het voldoen aan de richtlijn in plaats van concurrentievoordeel te behalen. Dit is hoger dan het gemiddelde percentage over alle onderzochte landen (31%). Hoewel organisaties boetes tot 4 procent van hun jaarlijkse omzet opgelegd kunnen krijgen als zij niet voldoen aan de AVG-richtlijn, zegt toch bijna 17 procent van de Nederlandse bedrijven dat het geen prioriteit is om op tijd voorbereid te zijn.

Gemiste kans om de omzet te vergroten

Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven die voor lopen op de deadline, en dus al hebben geïnvesteerd in naleving van de richtlijn en transparantie in de data van consumenten, de vruchten hiervan beginnen te plukken. Van de consumenten die geloven dat een organisatie hun persoonlijke gegevens beschermt, heeft 39 procent meer producten gekocht en daardoor meer geld uitgegeven aan dat specifieke bedrijf.

De hogere uitgaven zijn aanzienlijk: consumenten geven zo'n 24 procent meer uit. Daarbij heeft 40 procent vaker contact gehad met de organisatie, ofwel op regelmatige basis ofwel een paar keer. De voordelen gaan verder dan alleen de uitgaven: 49 procent van de consumenten zegt positieve ervaringen te hebben gedeeld met vrienden en familie. Hierdoor wordt de reputatie van een bedrijf bij potentiële klanten versterkt. Ondanks deze voordelen zegt slechts 7 procent van de Nederlandse bedrijven - gemiddeld 12 procent – in alle onderzochte landen) de richtlijn volledig na te leven en marktleider in de AVG-implementatie te worden.

Bewuste consumenten

De AVG stelt consumenten in staat actie te ondernemen omtrent hun eigen data. In heel Europa zegt gemiddeld 57 procent van de mensen actie te ondernemen tegen een organisatie als bekend is dat dit bedrijf er niet in slaagt om persoonlijke gegevens adequaat te beschermen. In Nederland is dit percentage zelfs hoger, namelijk 62 procent. De maatregelen die consumenten in die gevallen treffen, zijn bijvoorbeeld het verminderen van uitgaven (72%), het stoppen met zakendoen (69%) of de organisatie verzoeken alle persoonlijke data te verwijderen (72%).

Om dit te compenseren, adviseren de onderzoekers dat bedrijven het vertrouwen, dat consumenten in hen hebben, moeten erkennen. Momenteel is dat nog niet het geval: 69 procent van de leidinggevenden in Nederland denkt dat consumenten geen belangrijke maatregelen nemen, zoals het laten verwijderen van hun gegevens. Het percentage consumenten dat dit bevestigt, is een stuk lager (39%).

In Nederland zeggen 8 op de 10 bedrijven bovendien dat klanten hen vertrouwen met de privacy en beveiliging van data. Echter, slechts 46 procent van de consumenten zegt dat dit daadwerkelijk het geval is. Dit misverstand betekent dat bedrijven de potentiële uiteindelijke voordelen, zoals eerder aangegeven, mislopen. Slechts 11 procent spitst zijn inspanningen om aan de AVG te voldoen toe op behoeften van de klant.

Klantgerichte privacy-strategie

“Leidinggevenden hebben nu een geweldige kans om een klantgerichte privacy-strategie te ontwikkelen”, aldus Willem de Paepe, global leader GDPR bij Capgemini. “Het exact weten welke data worden bewaard, heeft meer voordelen dan het winnen van vertrouwen bij de consument en het verhogen van uitgaven. Bedrijven kunnen analyses effectiever inzetten en hun activiteiten verbeteren. Daarnaast zullen bedrijven ook weten welke bestanden ze moeten verwijderen waardoor waardevolle opslagruimte vrijkomt. Zo wordt een deel van de 3,3 biljoen dollar, die het wereldwijd beheren van gegevens tegen 2020 kost kosten, bespaard.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Capgemini.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie