Naar inhoud

De balans tussen werk en privé is zoekgeraakt door COVID-19

De terwijl de ene medewerker van een Nederlandse organisatie momenteel dapper worstelt met zijn ongeduldige kinderen die thuis onderwijs volgen, vecht de andere medewerker heldhaftig tegen een dreigende vereenzaming. Overduidelijk heeft de COVID-19-pandemie een ongekende invloed op de medewerkersbeleving. De verlengde strenge lockdown en het geadviseerde thuiswerken – indien mogelijk – verstoren in menig huishouden in Nederland dan ook de balans tussen werk en privé.


Werk-privébalans

Voor ruim een derde van de medewerkers van Nederlandse organisaties (37%) is de werk-privébalans slechter geworden sinds de intelligente lockdown in het voorjaar van 2020. 14 procent denkt dat die balans nog verder achteruitgaat. Binnen de informatie- en communicatietechnologie (ICT) is de impact van de uitbraak van het coronavirus nog nadrukkelijker te zien. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek naar de actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt van recruitmentbureau Hays, waaraan dit jaar meer dan 1.000 Nederlanders hebben deelgenomen. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘What Workers Want 2020 – Keep your talent on board’.

Gezondheid

Op dit moment is slechts de helft van werkend Nederland (49%) positief over de werk-privébalans. De pandemie zorgt voor flink wat veranderingen in het werkzame leven. Zo is voor ruim de helft van de Nederlandse medewerkers (61%) de balans tussen werk en privé belangrijker geworden. Een goede balans is belangrijk voor de – mentale – gezondheid en inzetbaarheid van medewerkers. Voor organisaties en werkgevers ligt een grote uitdaging in het ondersteunen van hun medewerkers en om hen door de veranderingen heen te begeleiden en flexibiliteit te bieden.

Uitdaging

Verder legt het onderzoek bloot dat er nieuwe uitdagingen zijn ontstaan sinds medewerkers als gevolg van COVID-19 veelal thuiswerken. Een sociaal isolement blijkt de grootste uitdaging. Zeker een derde (34%) mist de sociale interactie met zijn collega’s en voelt zich geïsoleerder. Ook de verandering in de workload is voor 17 procent een grotere uitdaging geworden en 14 procent heeft moeite met zich aanpassen aan de nieuwe werkomgeving. Medewerkers denken na over hun leven en de plek van werk daarin. Zeker een derde (34%) wil zich laten omscholen of een andere organisatie met meer betekenis zoeken, 19 procent wil vaker vanuit huis werken en 17 procent wil meer aandacht besteden aan zijn gezondheid en welzijn.

Uitschieter

Binnen de ICT is de impact van COVID-19 nog nadrukkelijker te zien. Ten opzichte van het landelijke gemiddelde, ervaren veel meer medewerkers – ruim 20 procentpunten – in deze sector het gemis van sociale interactie als grootste uitdaging, namelijk zeker 56 procent. Toch wil bijna de helft (47%) in deze branche in de toekomst vaker thuis werken. 37 procent wil werken voor een organisatie met meer betekenis en 30 procent zegt meer aandacht te willen besteden aan zijn gezondheid en welzijn.

Ondersteuning

“Dat de COVID-19-pandemie impact heeft op ons werk en onze mentale gesteldheid, is maar al te duidelijk”, stelt David Trollope, managing director Nederland bij Hays. “Flexibiliteit vanuit werkgevers is ontzettend belangrijk in het ondersteunen van hun medewerkers hierin. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van de werkdag. Waar de een het prettig vindt om ’s avonds langer door te werken en tussendoor even wat tijd voor zichzelf te hebben, begint de ander liever vroeg zodat hij tijdig kan afsluiten.”

Flexibiliteit

“Het belangrijkste is dus dat het werk gedaan wordt en niet zozeer wanneer die werkzaamheden uitgevoerd worden. Aan een manager daarom de taak om hier zo veel mogelijk ruimte voor te bieden, zolang het niet ten koste gaat van het contact met collega’s en het uit te voeren werk. Goede afspraken en richtlijnen rondom flexibel werken zijn essentieel en daar plukt uiteindelijk iedereen – werkgevers én werknemers – de vruchten van.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie