Naar inhoud

De beeldbuis steeds vaker de toegangspoort tot het internet

Het wereldwijde web benaderen Nederlanders in toenemende mate via andere kanalen dan de desktop of de laptop. In 2018 zien we dat de stijgende lijn in het gebruik van internet op de smartphone en de televisie doorzet, net als het bekijken van online video’s op de smartphone. Uiteraard blijven digital natives en millennials de digitale koplopers. En hoewel oudere generaties voor zichzelf de hoop vaak al hebben opgegeven, proberen zij het smartphonegebruik van hun kinderen nog wel binnen de perken te houden.

Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘What’s happening online 2018?’ van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. De belangrijkste inzichten uit dit rapport zijn:

  • Het gebruik van internet op smartphone, televisie en tablet blijft groeien.
  • Bijna de helft van de Nederlanders is ook met andere apparaten online, vooral met de geluidsinstallatie, de media-box en de thermostaat. Smart homes lijken de toekomst te vormen.
  • Het kijken van online video via smartphone blijft stijgen en is sinds 2015 zelfs verviervoudigd. Met name veel digital natives en millennials zijn hier dol op.
  • Generatie X gebruikt steeds vaker internet op de televisie en is bezig met een ware inhaalslag op dejongere generaties.
  • In het gebruik van de laptop zien we een dalende tendens.
  • Bijna een vijfde van de Nederlanders waant zich wel eens in een schijnwerkelijkheid via virtual reality of augmented reality.
  • Ouders hebben vaker regels voor hun kinderen als het gaat om het gebruik van de smartphone dan voor zichzelf.
  • De belangrijkste regel voor zowel ouders als kinderen is het niet gebruiken van de smartphone tijdens het eten.

Vaker online met smartphone en tv

Sinds 2012 zien we een sterke groei in het gebruik van internet op smartphone en televisie. Deze stijging is nog steeds gaande. Daarentegen zien we een dalende tendens in het gebruik van internet op de laptop en de desktop. Hoe lang duurt het nog voor de smartphone nummer 1 is?

Opkomst van het Internet of Things

Worden smart homes de toekomst? Drie vijfde van de Nederlanders (61%) is met nóg meer devices online. Dat is een toename, want in 2017 was dit 57 procent. De revolutie die het Internet of Things ontketent, lijkt in volle gang. Logischerwijs zijn vooral apparaten verbonden met het internet die in huis worden gebruikt, zoals de media-box, geluidsinstallaties, de thermostaat en de verlichting. Ook het gebruik van internet op televisie blijft stijgen en is sinds 2012 bijna vervijfvoudigd. Inmiddels zitten bijna twee op de vijf Nederlanders aan hun slimme beeldbuis gekluisterd.

Spraakgestuurde persoonlijke assistenten

Relatief nieuw is de spraakgestuurde persoonlijke assistent, zoals Amazon Echo, Amazon Alexa, Google Assistent en Apple Homepod. Hier maakt 2 procent gebruik van. Een slimme assistent kun je bijvoorbeeld naar het weerbericht vragen of lampen, sloten of een thermostaat laten bedienen. Door de toenemende connectiviteit is de verwachting dat het gebruik van deze assistenten de komende jaren flink stijgt stijgen. Tenzij de voice assistants gebruikers de stuipen op het lijf jagen door bijvoorbeeld spontaan te lachen, zoals onlangs bij Amazon Echo het geval was. Het waarborgen van privacy van gebruikers speelt waarschijnlijk ook een grote rol in de bereidheid om gebruik te maken van een slimme persoonlijke assistent.

Millennials meest digitale generatie

Van de millennials heeft nu ongeveer iedereen een smartphone. Ook staat deze generatie op nummer 1 als het gaat om het gebruik van internet via de televisie. Netflix lijkt hier verantwoordelijk voor te zijn. Dit platform gebruikt twee derde van deze generatie wel eens. Daarnaast is te zien dat zij in hogere mate met verschillende andere apparaten online zijn. Zes op de tien zijn onder andere verbonden met een media-box (28%), geluidsinstallatie (17%), fotocamera (16%) of thermostaat (15%).

Groei smartphonegebruik bij oudere generaties

Het gebruik van internet op de smartphone groeit nog steeds. Vooral bij generatie X en de babyboomers is het aantal gebruikers in het afgelopen jaar gestegen. Bij deze laatste generatie is deze stijging het grootst: van 57 procent in 2016 naar 63 procent in 2017 tot 71 procent in 2018. Bij productontwikkeling is het principe mobile first daarom nu echt voor alle generaties een must.

Generatie X bezig met inhaalslag internet op televisie

In 2017 was al zichtbaar dat internet op televisie onder alle generaties steeds serieuzere vormen aanneemt. Dit blijft het meest populair onder digital natives en millennials. Maar ook in generatie X zien we dit jaar een serieuze stijging in gebruik. Vier op de tien kunnen hun favoriete programma’s kijken op een moment waarop het hén uitkomt.

Flinke groei in online kijken via smartphone

Net als in 2017 kijkt driekwart van de Nederlanders wel eens tv, video’s of films via internet. De laptop en desktop zijn de meest populaire devices, waarschijnlijk vanwege de relatief grote schermen. Het kijken van online video via smartphone zit echter flink in de lift en is sinds 2015 zelfs verviervoudigd tot een derde van de Nederlanders.

Digital natives en millennials zijn de grootste smartphone-fans

Hoewel in alle generaties een toename zichtbaar is in het kijken van online video via de smartphone, steken de digital natives en millennials er in gebruik met kop en schouders bovenuit. In beide generaties zitten zes op de tien regelmatig gekluisterd aan het kleine scherm. Babyboomers en vooral generatie X zijn wel bezig met een inhaalslag. Sinds 2016 laten deze generaties een verdubbeling van het aantal kijkers via de smartphone zien.

Virtual reality en augmented reality nog lang niet voor iedereen realiteit

Een virtuele blik op een vakantiebestemming, een helikoptervlucht boven Manhattan, een proefrit maken in een nieuwe auto, onderdeel zijn van een SWAT-team. Bijna een vijfde van de Nederlanders gebruikt virtual reality wel eens om in een andere wereld te stappen. Daarnaast gebruikt een op de zes Nederlanders wel eens augmented reality, waarmee bijvoorbeeld Pokémon GO kan worden gespeeld, een muur een andere kleur kan krijgen of een meubelstuk virtueel in het eigen huis kan worden geplaatst

Het einde van de miskoop is in zicht

Wordt de miskoop verleden tijd? Ook onderzoekers maken steeds vaker gebruik van virtual reality. Zo kunnen zij consumenten bijvoorbeeld virtueel een nieuwe winkelindeling laten beoordelen zonder dat hiervoor een hele winkel omgebouwd hoeft te worden.

Geen smartphone gebruiken tijdens het eten

De helft van de Nederlanders maakt afspraken met zichzelf of met zijn partner als het gaat om het gebruik van de smartphone. Vooral het gebruik van een smartphone tijdens het eten of op de fiets is not done. Een op de zeven Nederlanders spreekt af dat de smartphone niet mee de slaapkamer in gaat.

Strenger voor kinderen

69 procent van de ouders heeft regels voor zichzelf als het gaat om het gebruik van smartphones. Voor de kinderen zijn ze strenger. 83 procent heeft namelijk regels voor de kinderen. Ook hier is het niet gebruiken van de smartphone tijdens het eten de meest genoemde regel. Ook vinden veel ouders het belangrijk te weten wat hun kinderen op hun smartphone doen. Hun kinderen moeten dit soms openlijk met hen delen. Verder geven ouders aan dat hun kinderen niet zomaar online aankopen mogen doen, geen pikante foto’s mogen delen, geen contact mogen hebben met mensen die zij niet persoonlijk kennen en geen video’s mogen bekijken met seks of geweld erin.

Ongelukken door WhatsApp en Snapchat

Uit een onderzoek dat Ruigrok NetPanel onlangs met Veilig Verkeer Nederland heeft uitgevoerd, blijkt dat kinderen van 12 tot 18 jaar hun smartphone regelmatig gebruiken op de fiets. Van 200 kinderen is het smartphonegedrag op de fiets gemeten en uitgevraagd. Hoewel zij na een bewustwordingscampagne zeggen hun smartphone minder te gebruiken, heeft het meten van gedrag aangetoond dat dit toch echt niet het geval is. Er zijn andere manieren nodig om hen van hun geliefde smartphone te weerhouden, want de verleiding is nou eenmaal te groot.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ruigrok NetPanel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie