Naar inhoud

De belangrijkste aandachtspunten voor een digitale strategie

De snelle groei van de digitale transformatie heeft de wijze veranderd waarop bedrijven zaken doen. Er zijn nieuwe manieren om data te beheren, inzichten te benutten en klanten te winnen. Dit zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden die de digitalisering biedt aan bedrijven. Momenteel staat de druk op de ketel om die plannen werkelijkheid te laten worden. Uit recent onderzoek is echter gebleken dat 85 procent van de zakelijke besluitnemers gelooft achter te raken op de concurrentie. Dit leidt onvermijdelijk tot mindere resultaten, tenzij de komende 24 maanden aanzienlijke vorderingen worden gemaakt in het digitaal transformeren van de organisatie.

Het is in dit transitieproces uitzonderlijk belangrijk dat IT deze voortgang ondersteunt, omdat IT-strategieën meer en meer het fundament zijn geworden voor bedrijfsstrategieën. Wat de visie voor digitale transformatie voor jouw bedrijf ook mag zijn, nu is de tijd om daaraan te beginnen. Dit is een overzicht van de vier essentiële factoren die jou ondersteuning bieden om de digitale strategie helemaal te beheersen.

#1. Omarm artificial intelligence

Artificial intelligence en machine learning zijn belangrijke puzzelstukjes om de blijvend groeiende bestanden steekhoudend te laten zijn. Als er weerstand is binnen jouw organisatie bij het implementeren van een nieuwe technologie, begin jouw digitale transformatie dan met eenvoudige projecten met een gering risico die je helpen de impact van artificiële intelligentie op een niet-bedrijfskritische functie te demonstreren. Beginnen met een project met een laag risico kan de bedrijfsleiding en de besluitvormers helpen bij het zien van mogelijkheden op andere gebieden binnen het bedrijf.

#2. Begin bij de bedrijfsleiding

De digitale transformatie kan niet plaatsvinden als de hogere leidinggevenden het er niet mee eens zijn. Om de transformatie tot realiteit te maken zijn tijd, menselijk kapitaal, financiële middelen en volharding nodig om de veranderingen te laten doorwerken. Ook is het nodig dat medewerkers taken leren uitvoeren op nieuwe manieren, hetgeen negatieve reacties kan veroorzaken.

Een succesvolle digitale transformatie moet impact hebben op elke afdeling. Het is bovendien essentieel dat er actieve steun is van het senior management om alle medewerkers van het bedrijf aan te moedigen open te staan voor veranderingen.

#3. Vergeet jouw medewerkers niet

Over de manieren waarop de digitale transformatie de manier waarop bedrijven omgaan met hun klanten verandert, is inmiddels veel gezegd en geschreven. Dat geldt ook voor de druk die komt kijken bij het bieden van uitmuntende digitale ervaringen. De intense focus op de klant zet het belangrijkste publiek vaak op de achtergrond: de medewerkers.

Als werkgevers op zoek zijn naar nieuwe manieren om werknemers efficiënter te laten werken, kan digitale technologie een belangrijke rol spelen om medewerkers effectiever te laten zijn in hun functie. Een digitale transformatie voorziet in een belangrijke mogelijkheid voor bedrijfsfuncties die niet vaak worden gezien als digitale afdelingen – zoals klantenservice en humanresourcesmanagement – om afstand te nemen van handmatige processen en belangrijke gebieden te automatiseren.

De voorlopers hebben geaccepteerd dat de wijze verandert waarop we werken. De sleutel van de digitale transformatie is het toegang verlenen aan medewerkers tot informatie en inzichten die nodig zijn om hun beste werk te leveren.

#4. Belicht de klantinzichten

Het zou een tekortkoming zijn als ik geen insight engines zou aanbevelen als een belangrijk onderdeel van de strategie voor de digitale transformatie. Terabytes aan data omzetten in bedrijfswaarde vereist meer middelen en expertise dan veel IT-leiders in eerste instantie dachten. Maar data zijn de toekomst. Het is dan ook van groot belang dat bij bedrijven waar gestreefd wordt naar een succesvolle digitale transformatie het omzetten van ruwe data in waardevolle inzichten als een belangrijke prioriteit wordt beschouwd. Insight engines bieden medewerkers in jouw organisatie die mogelijkheden en laten zien hoe zij voordeel kunnen halen uit veranderingen in het digitale werkveld.

Beginnen met jouw digitale transformatie kan afschrikwekkend en overweldigend lijken. Het identificeren van belangrijke gebieden waarin je gemakkelijker veranderingen kunt aanbrengen en ondersteuning verkrijgen voor initiatieven binnen jouw organisatie, vormen de sleutel om het bedrijf te worden dat kan concurreren in het digitale tijdperk.

Daniel Fallmann is chief executive officer bij IT-dienstverlener Mindbreeze.

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer ABN AMRO World Tennis Tournament, FBTO, Rabobank en VanMoof.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie