Naar inhoud

De belangrijkste marketing- en businesstrends voor 2018

De wereld is in beweging. En snel ook. Volgens Steven Van Belleghem zijn we in de derde fase van de digitale revolutie beland. Data en artificial intelligence gaan in deze fase steeds meer een rol spelen in onze maatschappij. Van het inspelen op het mediaconsumptiegedrag van mensen tot en met het produceren van producten en diensten volledig afgestemd op de behoefte van de mens, business-to-business en business-to-consumer.

Dat betekent dat veel veranderingen elkaar opvolgen, die elk ook weer effect hebben op bijvoorbeeld onze businessmodellen, verdienmodellen en marketingstrategie. Als ondernemer en marketeer moeten we de focus houden op die veranderingen om zo als succesvol te kunnen zijn.

De belangrijkste marketing- en businesstrends

Elk jaar ontwikkelt Ment Kuiper een TrendDoc waarin hij op basis van het TrendRad de belangrijkste trends op een rij zet.

Het TrendRad geeft duidelijk weer dat de onderwerpen data, insights en experience als een rode draad door het document gaan en daarom hoog op de agenda van de marketeer en de ondernemer moeten staan. De digitale disruptie laat zich zien en Ment Kuiper laat in zijn TrendDoc ook een Marketingdisruptiemodel zien. Daarmee kun je ook aangeven of je echt disruptief bent of eigenlijk aan het experimenteren.

Organisaties

Wat voor ondernemers en marketeers het geheel complex maakt, is dat door de technologische ontwikkelingen en de economische omstandigheden de opbouw van ondernemingen anders is geworden. Aan de hand van de verschillende piramide-modellen kun je zien waar de pijn zit. Die veranderingen in de organisatie maken het inspelen op de digitalisering in elk geval niet gemakkelijker. Zo kan het zijn dat:

  • de kennis is vertrokken;
  • het aantal mensen is minder geworden;
  • de kennis deels is verdwenen, wat al dan niet tijdelijk wordt opgevuld door externen en consultants;
  • de organisatie platter wordt.

Dat vraag om een vorm van NextLeadership: het managen van processen door juist niet te managen maar meer te motiveren en je mensen mee te laten beslissen. Dat betekent buiten de lijnen te durven kleuren en je mensen dat van tijd tot tijd ook te laten doen. Dat klinkt uiteindelijk gemakkelijker dan het is. Echter, niets doen lost ook niets op.

Data en insights

De hoeveelheid data, de insights en dus ook de data op basis van AI vormen de rode draad in het document. Denk alleen al aan de toename van het aantal devices, het aantal apparaten met ‘communicatiemogelijkheden’ en het aantal online gekoppelde softwareapplicaties. Vanuit de actualiteit is het bekijken of terugkijken van een programma als ‘Hunted’ goed om te ervaren hoe data beschikbaar zijn. Met eenvoudige technieken is de gehele communicatie – de inhoud en met wie – van een mobiel toestel te bekijken en analyseren. Geen ingewikkelde cybercrime, maar door het gebruik van een app die dat toelaat.

Zijn we dan kwetsbaar? Op zich zou je zeggen van wel. Een deel van de kwetsbaarheid ligt aan onszelf door niet bewust aan die cybersafety te denken. Anderzijds worden ook criminelen op het vlak van cybercrime steeds slimmer.

Experience en insights

Vanuit de verschillende aspecten in het TrendRad heeft Ment Kuiper ook gekeken naar de ontwikkeling van de alom bekende 4 P’s naar de 4 C’s. Op basis van de digitale benadering specificeert Ment Kuiper deze tot 4 E’s. Met deze 4 E’s als uitgangspunt kun je zien dat de verandering vooral ligt in hoe de consument of de zakelijke gebruiker uiteindelijk het gehele proces van oriëntatie tot en met koop en gebruik heeft ervaren.

Als bezoeker aan 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' ontvang je gratis een exemplaar van ‘TrendDoc 2018’, waarin Ment Kuiper de acht belangrijkste marketing- en businesstrends voor komend jaar bespreekt. Het event dat de route wijst naar digitaal succes vindt plaats op donderdag 23 november 2017 in Spant! in Bussum. Maak gebruik van de code MKDIM75 en je krijgt 75 euro korting op de toegangsprijs.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie