Naar inhoud

De belangrijkste ontwikkelingen in de dataverwerking in 2019

In 2018 was er zowel een technologische als culturele verandering in het omgaan met data. Vanuit een technologisch perspectief zijn projecten rond datapreparatie en datastructurering nu heel succesvol. De markt is volwassen geworden. Dit betekent dat het makkelijker is om een goede oplossing te vinden. De culturele verschuiving is te zien in de opkomst van de chief data officer, met name in grote, internationale bedrijven. In 2019 heeft 90 procent van deze organisaties een CDO.

Dit illustreert dat de meeste organisaties weten dat data de medewerkers helpen om betere beslissingen te nemen, beter samen te werken en sneller dan ooit informatie te krijgen. Maar ook door – of dankzij – de General Data Protection Regulation realiseren organisaties zich dat de bescherming van data ook essentieel is. De markt voor reporting verandert dan ook snel, doordat er steeds meer innovatieve leveranciers en technologieën zijn. Een overzicht van de 6 belangrijkste trends en ontwikkelingen die IT-dienstverlener Toucan Toco ziet voor 2019.

#1. Real-time data voor real-time beslissingen

Grote organisaties hebben doorgaans zoveel data dat het 1 tot 4 maanden kost voordat deze data geschikt zijn voor gebruik, Dit is waarom reporting in sommige organisaties als nutteloos wordt beschouwd. De informatie die men krijgt voorgeschoteld, is gedateerd en niet relevant meer. Om iedereen een stap voor te zijn moet reporting in 2019 real-time zijn. Reporting-oplossingen moeten verschillende databronnen kunnen aanboren om live visualisaties te tonen zodat gebruikers precies zien wat er op dit moment binnen hun afdeling gebeurt en op basis daarvan de juiste beslissingen kunnen nemen.

#2. De mogelijkheid om open data te integreren met interne databronnen en het Internet of Things

Er zijn miljarden verbonden objecten en dit aantal neemt alleen maar toe. Maar deze objecten zorgen ook voor nieuwe vragen. Hoe maak je bijvoorbeeld data uit 20 tot 50 connected databronnen inzichtelijk met een enkele toepassing? Datavisualisatie en reporting vormen hierop het antwoord. Ook proberen grote organisaties verschillende databronnen te integreren om een beter beeld te krijgen van hun activiteiten. De meeste retailers zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd in de impact van het weer op de resultaten van hun winkels. Een platform waarmee je, afhankelijk van je rol en positie, alle data kunt verzamelen en visualiseren is een van de zaken waar bedrijven in 2019 de meeste behoefte aan hebben.

#3. Data storytelling wint terrein ten koste van data-exploratie

In plaats van business intelligence-tools voor reporting, kijken organisaties in 2019 vaker naar data storytelling. BI-tools zijn gemaakt voor experts en data-analisten en doorgaans lastig te gebruiken. Aan de andere kant is er data storytelling, ontwikkeld voor een veel bredere doelgroep. Het biedt sales, marketing, human resources, finance en professionals op iedere andere afdeling de mogelijkheid om snel en eenvoudig relevante inzichten te krijgen. Want al werken ze op dezelfde afdeling, dan nog hebben een chief marketing officer en een campagnemanager niet dezelfde rapportagebehoeften. Data storytelling zorgt ervoor dat medewerkers alleen die data te zien krijgen die belangrijk is voor hun rol in de organisatie. Dit betekent betere informatie afgestemd op de specifieke gebruiker.

#4. Predictive reporting

Welke data je ook hebt, organisaties willen ook de voorspellende waarde hiervan kunnen benutten. Niet alleen om kansen te benutten, maar ook om risico’s te beperken. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een ander bedrijf een specifieke nieuwe productlijn introduceert? Hoe ziet jouw financiële positie eruit als je investeert in een ander bedrijf of een nieuwe service? Bedrijven als Prevision.io ontwikkelen geavanceerde algoritmes die gebruikt kunnen worden met reporting tools. Hiermee kunnen organisaties risico’s en kansen voorspellen die ze anders nooit ontdekken. In 2019 neemt het gebruik van predictive reporting toe en helpt het organisaties om de juiste beslissingen te nemen die direct invloed hebben op hun resultaten, op korte en lange termijn.

#5. Mobiele reporting en offline toegang zijn need-to-haves

Medewerkers zijn flexibeler dan ooit in de locatie waar zij werken. Daarom moeten zij overal en altijd – online en offline – via een mobiel device toegang hebben tot rapportages. Dit is waarom mobiele rapportages en offline toegang niet langer alleen handig zijn om te hebben, maar een must. SaaS solution providers die dit aanbieden, geven het antwoord op deze behoefte van organisaties aan mobiliteit.

#6. Agile implementatie

Er zijn vrijwel geen bedrijven meer die geduldig 12 tot 18 maanden willen wachten voordat hun reporting-oplossing is geïmplementeerd. Ze willen direct beschikken over inzichten. Dit betekent dat agile implementaties van maximaal 6 maanden toenemen en ook in 2019 aan populariteit blijven winnen. Implementaties volgens de agile methode zijn bovendien niet alleen sneller, maar volgens het ‘CHAOS Report: Decision Latency Theory: It’s All About the Interval (2018)’ van The Standish Group ook succesvoller.

“De ontwikkelingen in 2018 hebben een nieuwe standaard gezet voor 2019, waar bedrijven zich niet focussen op het zoveel mogelijk data verzamelen, maar op het onderzoeken hoe ze hier het meeste uit kunnen halen”, zegt Baptiste Jourdan, co-founder & business development director van Toucan Toco. “We hebben een enorme transformatie gezien bij onze klanten. Zij hebben een beter beeld van welke impact data kunnen hebben op hun dagelijkse praktijk en hoe ze data optimaal kunnen benutten. Een belangrijk onderdeel daarvan is om de data toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk medewerkers, zodat iedereen hier inzichten uit kan halen en de juiste beslissingen kan nemen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie