Naar inhoud

De belangrijkste ontwikkelingen in employer branding in 2020

In een klantgerichte organisatie is niet alleen oog voor de klanten maar zeker ook voor de medewerkers. Want een bedrijf of instelling is een merk voor klanten én medewerkers. Je positionering als werkgever wordt een hot topic als de werving van werknemers steeds moeizamer wordt. En dat is met de huidige krapte op de arbeidsmarkt geen uitzonderlijke situatie. Dit is een overzicht met de vijf belangrijkste ontwikkelingen in employer branding in 2020.


1. Gelukkige medewerkers betekent gelukkige klanten

De aandacht voor een goede candidate experience groeit sterk. Daar waar de beleving van kandidaten voorheen vaak los stond van de dienstverlening of verkoop van een organisatie, proberen steeds meer organisaties deze te laten aansluiten op hun customer experience. Tenslotte moet je naast je klanten ook je medewerkers tevreden houden. Als je de candidate experience goed weet te borgen en passend weet te maken bij je merk en je klantbeleving, wordt het steeds makkelijker om kandidaten niet alleen te boeien en binden, maar om ze ook vast te houden en gelukkig te laten zijn binnen je bedrijf.

2. De werkgeverskant van je organisatie is de meest menselijke kant

De primaire behoefte van organisaties ligt als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie bijna altijd bij werving. Maar het besef dat dit slechts een onderdeel is van het totale employer brand groeit gestaag. Het draait daarbij ook niet alleen om het employer brand maar om de gehele beleving van een merk. Veel organisaties komen daarbij tot het inzicht dat de werkgeverskant de meest menselijke kant is van hun organisatie. Hoe je met je mensen omgaat, waar je met elkaar aan werkt, het doel dat je nastreeft, dat zegt heel veel over wie je bent. Als je dat goed etaleert, kan het in je voordeel werken. En employer branding kan zo ook een tool worden om je dienstverlening of sales te verbeteren.

3. De verhouding mens versus digitaal bereikt een kantelpunt

Voorheen werd alles wat innovatief en digitaal was als goed gezien. We zien steeds vaker organisaties die hiervan terugkomen. Bij ons krijg je geen chatbot maar een echt mens aan de lijn. Je moet niet bang zijn om digitalisering te gebruiken. Juist in ons vakgebied kunnen digitale tools je helpen met slimmere processen in je werving. Maar het is wel belangrijk dat je een goede verhouding creëert om het menselijke gevoel bij je organisatie te behouden.

4. Alles uit de kast om op te vallen: podcasts, driedimensionale audio en het prikkelen van zintuigen

Video speelt een niet meer weg te denken rol in employer branding. YouTube is de nieuwe televisie geworden. En in audioland zijn podcasts terug van weggeweest. Daarbij komen er steeds nieuwere en creatievere manieren om op te vallen als werkgeversmerk of om kandidaten jouw organisatie te laten beleven. Wij zoeken andere manieren om opvallend te communiceren. Zo maakten we laatst een driedimensionale audiotour voor een ziekenhuis zodat je alle geluiden en indrukken opvangt die in een ziekenhuis op je afkomen. Dit groeit in 2020 alleen maar. Andere zintuigen en emoties worden aangesproken en touch-technologie en artificial intelligence worden steeds vaker ingezet.

5. Belang van emotie bij de keuze van een baan groeit

Op het moment dat het gaat over banen kiezen, dan is dat een serieus iets en vaak gebaseerd op rationele keuzes. Het gevoel dat hoort bij een organisatie, wordt echter ook steeds belangrijker voor kandidaten. Welk gevoel krijgen mensen bij jouw organisatie? Jouw employer brand story doet heel veel met het gevoel van kandidaten. En dat gevoel is niet alleen belangrijk bij de keuze voor een baan. Daarna gaat het er ook om of je op je plek zit in een baan en dat je dat ook uitstraalt. Voor organisaties is het dus belangrijk dat emotionele verhalen een rol krijgen in werkgeverscampagnes. Want werkgeluk is ontzettend belangrijk voor heel veel mensen.

Hans Kroonen en Jari Kloppenburg zijn respectievelijk chief executive officer en strategy director bij arbeidsmarktcommunicatiebureau Steam.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie