Naar inhoud

De belangrijkste prijzen voor de onderzoekbranche uitgereikt

De zomer van 2015 mag nog beginnen, maar de belangrijkste prijzen voor de onderzoeksbranche in 2015 zijn al verdeeld. In Beachclub Vooges in Zandvoort zijn afgelopen week de MOAwards uitgereikt. De uitreiking is een initiatief van de MOA, Center for Information Based Decision Making & Marketing Research. Naast de bekende categorieën marktonderzoekbureau, bedrijfsonderzoeker, bureauonderzoeker en wetenschapsprijs is dit jaar voor het eerst ook een award aan het beste jonge talent uitgereikt.

Marktonderzoekbureau

De prijs voor Marktonderzoekbureau van het jaar 2015 is gewonnen door Validators. Het bureau was al eens eerder genomineerd en heeft dit jaar de award in ontvangst mogen nemen. Doen wat in de markt nog niet gedaan wordt, dat is de drijfveer van Martin Leeflang en Erik Prins, de oprichters van het bedrijf dat zich met name op communicatievraagstukken richt. “We willen niet per se innoveren om het innoveren”, zegt Leeflang. “Maar we kijken op welke plaatsen een klant onvoldoende antwoord krijgt en waarom dat zo is. En dat proberen we op te lossen.” “Daar komt dan vaak innovatie uitrollen”, zegt Prins. “Eigenlijk overkomt innovatie ons dus.”

Bedrijfsonderzoeker

Paul Jansen van Foot Locker Europe is uitgeroepen tot Bedrijfsonderzoeker van het jaar 2015. Jansen bouwt volgens de jury consequent aan een pakket van geavanceerde tools in het onderzoeksinstrumentarium van de retailer. Dat combineert hij met een strategische planontwikkeling. “Marktonderzoek is een tool”, zegt Jansen. “Het gaat niet om het onderzoek, maar om goede inzichten te krijgen om de strategie van een bedrijf te kunnen voeren.” Binnen zijn onderneming heeft Jansen een voortrekkersrol. “In retail leeft men ontzettend met de dag. We kijken wel naar cijfers, maar alleen naar de verkoopcijfers. Veel retailers kunnen marktonderzoek gebruiken veel meer strategisch in plaats van ad hoc te werken.”

Bureauonderzoeker

De titel Bureauonderzoeker van het jaar 2015 ging naar Lucas Hulsebos van DVJ Insights. De jury vindt dat Hulsebos het vak verrijkt met zijn kennis en met door hem zelf ontwikkelde onderzoeksinstrumenten. Hulsebos is kritisch over het vakgebied: “Ik zie nog zoveel ruimte voor verbetering. Wat wij als branche af en toe aan mensen voorleggen is echt slecht.” Dat weet hij onder meer omdat hij zelf nog wekelijks meedoet aan onderzoek. “Dat heb ik mezelf ooit voorgenomen en doe ik nog steeds. Nieuwsgierigheid is mijn drive. Ik vind het werk dat ik doe echt leuk.”

Wetenschapsprijs

Met “Take turns or march in sync? The impact of the national brand promotion calender on manufacturer and retailer performance” wonnen Jonne Y. Guyt en Els Gijsbrechts de Wetenschapsprijs 2015. Het artikel gaat over een belangrijk vraagstuk binnen fast moving consumer goods (FMCG): de planning van (prijs)promoties bij verschillende retailers. “De vraag kwam min of meer via de wandelgangen bij ons terecht”, zegt Guyt die universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam is. Over de rol van wetenschap in marktonderzoek zegt hij het leuk te vinden dat zijn onderzoek praktische relevantie heeft. “Wat ik van andere onderzoeken zie, is dat die relevantie soms beperkt is.”

Young Talent Award

De Young Talent Award 2015 is uitgereikt aan Anouk Willems, bij InSites Consulting verantwoordelijk voor innovatie. Tijdens haar studie ambieerde zij geen carrière in marktonderzoek. “Maar toen ik mijn scriptie schreef over collaboration en co-creatie realiseerde ik me dat dit ook onderdeel van het vak is. En dat het dus ook ondernemend en innovatief is.” Ze ziet het nu als haar missie om anderen te inspireren de verschillende kleuren van marktonderzoek te zien. “Dus niet te kijken naar saaie vragenlijsten, maar naar manieren waarop je mensen betrokken houdt voor langere tijd en het beste in hen naar boven te halen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie