Naar inhoud

De belangrijkste succesfactoren voor digital commerce in B2B

In business-to-consumer-markten heeft digital commerce al een hoge vlucht genomen. Maar ook in business-to-business-markten is de impact van e-commerce enorm, zowel qua effect op de hele waardeketen als qua omvang. Maar hoe zorg je ervoor dat je als B2B-onderneming e-commerce juist, tijdig en relevant implementeert? Waar houd je rekening mee en hoe maak je de juiste keuzes?

Succesfactoren e-commerce in B2B

De expertgroep B2B Digital Commerce van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow geeft in een rapport en verschillende video’s antwoord op de vraag: ‘Wat zijn de belangrijkste succesfactoren in b2b digital commerce?’ Om tot goede, overzichtelijke antwoorden te komen, hebben de experts vier relevante onderwerpen behandeld.

#1. Productinformatie

Productinformatie is cruciaal in voor e-commerce in het zakelijke domein. Op basis van die content vindt de B2B-klant je product en beslist hij al dan niet om te bestellen. Het is een tijdrovende klus om je data op orde te krijgen, maar het levert je ook veel op. Zo kunnen je klanten beter, meer en sneller inkopen en jouw product wederverkopen in het geval van een distributeur.

#2. Organisatorische uitdagingen

Digitale transformatie gaat niet zonder slag of stoot. Elke organisatie loopt vroeg of laat tegen een aantal zaken aan. Door slim te handelen, verloopt de weg naar een digital-minded organisatie een stuk soepeler. De expertgroep geeft daarbij als tips om het management aan boord te krijgen van je plannen en om de verschillende silo’s binnen de organisatie met elkaar te verbinden.

#3. KPI’s in B2B

Meten is weten, ook in B2B. Besluiten nemen op basis van data en het luisteren naar je klant is essentieel. Bepaal daarbij wel wat je dagelijks wilt meten en welke kritieke prestatie-indicatoren je met je directie wilt delen.

#4. Samenstelling e-commerce-team

E-commerce is een vakgebied dat je er niet ‘even’ bij doet. Wil je als organisatie serieuze resultaten boeken met e-commerce, dan moet je ook serieus op e-commerce inzetten en er een team op zetten.

Bevindingen expertgroep

De bevindingen van de expertgroep B2B Digital Commerce zijn gebundeld in het rapport ‘De belangrijkste succesfactoren in B2B digital commerce’. De centrale vraag van de expertgroep wordt ook uitgebreid beantwoord in de video ‘Let’s talk B2B’, waarin vier experts de belangrijkste bevindingen bespreken met de voorzitter van de expertgroep Herbert Pesch van Evident Digital en de gastheer van de groep Roelof Swiers van Intershop. Daarnaast zijn van alle bijeenkomsten korte videoreportages gemaakt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie