Naar inhoud

De belangrijkste uitdagingen in IT voor organisaties in 2019

2019 wordt het jaar van IT-transformatie. In de digitale transformatie hebben veel organisaties momenteel hun vizier gericht op digitalisering, maar hebben te weinig oog voor transformatie. IT-afdelingen zijn nog een te groot deel van hun tijd kwijt aan het beheer van oude technologie. Daardoor is er weinig ruimte en weinig tijd om zich te richten op innovatie. Toch zijn innovatie en transformatie nodig om op termijn te overleven. In 2019 leggen IT-afdelingen naar verwachting meer hun focus op cybersecurity, marketingtechnologie, productiviteit en artificial intelligence. Ook moet beter zichtbaar zijn hoe IT-trajecten bijdragen aan de business.

Dit valt op te maken uit het ‘Business Technology Trend Report 2019’ van IT-dienstverlener Macaw. In het trendrapport zijn de 6 belangrijkste uitdagingen voor IT in 2019 beschreven.

#1. Schaduw-IT

Schaduw-IT is een vraag om hulp van gebruikers en moet daarom serieus worden genomen. Het is een overduidelijk symptoom van de behoefte aan nieuwe IT-middelen en tegelijkertijd ook een bedreiging vanwege potentiële kennislekken en securityrisico’s. Organisaties moeten schaduw-IT in kaart brengen, de gaten in het eigen IT-landschap definiëren en daarmee aan de slag gaan.

#2. Legacy

Bedrijven lopen vast in het moderniseren van hun IT-middelen en IT-organisatie doordat ze teveel tijd kwijt zijn aan het beheer van oude systemen. Om vooruit te komen, is een efficiënter tijdsbesteding dé uitdaging van 2019. Er zijn meerdere strategieën beschikbaar. Van schuldsanering en vervanging tot het ontsluiten met application programming interfaces. De meeste projecten gaan mis doordat er voor een one-size-fits-all-strategie wordt gekozen. Maar dit werkt vaak niet. Elk probleem heeft recht op een eigen oplossing. Daarom is een goede root cause analysis nodig en moeten organisaties daar structureel tijd voor vrijmaken.

#3. Cultuur

Directies van organisaties sturen hun IT-afdeling nog steeds aan op basis van het beheersen van kosten, het verlagen van projectrisico’s en het verminderen van cybersecurityaanvallen. Het resultaat is een risicomijdende cultuur die niet aansluit bij de behoefte van de organisatie. De IT-afdeling moet steeds beter in staat zijn om samen met de business inzichtelijk te maken wat de waarde is van de inzet van nieuwe technologie. Dat betekent niet alleen werk voor IT, maar ook voor het management. Het managen van zelfsturende agile teams vraagt andere kaders en begeleiding.

#4. Productiviteit

Bij digitale transformatie gaat altijd veel aandacht uit naar het digitaal bedienen van klanten. Het digitaal bedienen van medewerkers is echter even cruciaal. Zonder tevreden medewerkers geen tevreden klanten. Om effectief te kunnen samenwerken met klanten, collega’s en partners en daarmee de businesswaarden en doelstellingen waar te maken, is een aanpak nodig zoals die te zien is in digital marketing: persoonlijk, relevant en veilig. De technologie is beschikbaar, maar het effectief inzetten van deze technologie is vele malen complexer dan alleen het aanzetten van de technologie.

#5. Marketingtechnologie

Marketingtechnologie is de laatste jaren in omvang geëxplodeerd. Van 150 tools in 2011 naar meer dan 5.000 in 2018. Marketeers hebben zich snel aangepast aan de nieuwe digitale werkelijkheid en gebruiken veel van deze tools, vaak buiten het zicht van de IT-afdeling. Maar de waarde van deze nieuwe technologiefamilie zit vooral in de geïntegreerde aanpak over de gehele customer journey heen: van eerste contact naar marketing qualified lead en salesconversie. De marketingmanager doet weliswaar stevige technologie-uitgaven, maar mist vaak de kennis om het beste uit de systemen te halen en daarmee de customer journey te bedienen.

#6. Artificial intelligence

Artificial intelligence staat voor de grote doorbraak. De technologie is gemeengoed geworden en breed beschikbaar in de cloud. Daardoor beschikt een organisatie probleemloos over technologieën als computer vision, speech-to-text, bots en diverse language analysis services. Die zijn beschikbaar als API en bovendien plug-and-play. De eerste stap is dus het aanzetten van deze services, maar de technologie gaat hard. Het is dus ook nodig om te leren om onder de motorkap te kijken en zelf aan de knoppen te zitten. Welke patronen zijn relevant? Met welke inzichten geef ik mijn organisatie een beslissende voorsprong op de concurrentie? Artificial intelligence wordt bedrijfskritisch en business en IT zitten samen achter het stuur.

Het onderhavige trendrapport kunnen je downloaden op de website van Macaw.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie