Naar inhoud

De belangstelling voor veganisme in Nederland blijft groeien

Stel dat de gehele wereldbevolking veganistisch of in ieder geval vegetarisch zou leven. Zouden we dan geconfronteerd zijn met de huidige pandemie? Het antwoord op deze hypothetische vraag zou weleens heel verrassend kunnen zijn. Dit kan een verklaring zijn voor de voortdurend toenemende belangstelling voor veganisme in Nederland. Inmiddels eet 40 procent van de Nederlanders – en ruim de helft van de jongeren in dit land – minstens een keer per maand vegan.


Veganisme

Bijna 30 procent van de Nederlandse consumenten heeft in de afgelopen vijf jaar voor het eerst bewust een veganistische maaltijd geprobeerd. Toch twijfelt bijna een op de drie fijnproevers (32%) of met plantaardige maaltijden wel voldoende essentiële voedingsstoffen worden verorberd. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders naar hun eetvoorkeuren, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau iVOX in opdracht van maaltijdbezorgdienst Thuisbezorgd.nl.

Inspiratie

De maaltijdbezorger heeft zich daarom aangesloten bij het wereldwijde initiatief van non-profitorganisatie Veganuary om iedereen te inspireren in januari eens veganistisch eten uit te proberen. Samen met vegan-experts en chef-koks van Nederlandse restaurants helpt de onderneming de hele maand om de stap voor Nederlanders naar veganistische maaltijden zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Initiatief

De Veganuary-beweging – waarbij honderdduizenden mensen wereldwijd het jaar beginnen met een veganistisch voedingspatroon – bestaat sinds 2014 en heeft de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen. Ook bij de Nederlandse tak van Just Eat Takeaway.com zien ze dat steeds meer mensen de stap naar vegan willen maken. Ruim één op de vijf Nederlanders (21%) overweegt nu om vaker vegan te bestellen dan vijf jaar geleden. Die houding is terug te zien in het bestelgedrag bij de maaltijdbezorger, waar het aantal bestellingen van vegan in 2020 bijna is verdubbeld. Het aantal veganistische maaltijden aangeboden door restaurants is met een groei van 40 procent ook sterk toegenomen.

Plantaardig

Voor de meeste Nederlanders is dierenwelzijn (20%) de belangrijkste reden om veganistisch te eten, gevolgd door het klimaat en hun gezondheid. Vrouwen (21%) geven vaker dan mannen (11%) aan dat ze voornamelijk vanwege het welzijn van dieren vegan eten. “Er zijn genoeg redenen om – vaker – plantaardig te eten”, stelt Lisa Stel van het populaire platform Lisa goes Vegan. “Zo draag je bij aan een gezondere planeet en leefomgeving, minder dierenleed en een betere gezondheid. Bovendien kan vegan ontzettend lekker zijn.”

Uitgebalanceerd

“Toch kan de overstap naar een uitgebalanceerd plantaardig voedingspatroon als een uitdaging klinken. Gelukkig is het makkelijker dan je denkt en zijn er tal van mogelijkheden waarbij je niets hoeft in te leveren qua smaak. Daarom ben ik blij dat grote bedrijven als Thuisbezorgd.nl dit initiatief ondersteunen en op deze manier een groter publiek inspireren om vaker te kiezen voor een lekker veganistisch gerecht. Ik draag hier graag aan bij, want elke stap telt.”

Gemak

Thuisbezorgd.nl wil Nederlanders inspireren om in januari vegan te eten. Dat kan zijn voor een volledige maand of bijvoorbeeld voor één dag in de week. Hoe dan ook helpt de maaltijdbezorger iedereen die deelneemt aan Veganuary met een aantal initiatieven. Zo deelt het bedrijf de hele maand tips en adviezen met hulp van experts zoals Lisa Stel. Daarnaast worden suggesties voor maaltijden en restaurants gedeeld. Maar worden er ook speciale kortingen en samenwerkingen met eetgelegenheden geïntroduceerd, om de stap naar een veganistisch voedingspatroon zo eenvoudig mogelijk te maken.

Toegankelijk

“Veganuary inspireert elk jaar mensen wereldwijd om plantaardige maaltijden uit te proberen en zo bij te dragen aan een betere wereld”, zegt Thomas van den Hof, senior brand manager Benelux bij Just Eat Takeaway.com. “We zien ook dat steeds meer Nederlanders op zoek zijn naar veganistische maaltijden. We nemen dan ook graag deel aan dit initiatief en hopen zo een steentje bij te dragen om vegan eten aantrekkelijker en toegankelijker te maken.”

Foto: Thuisbezorgd.nl

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie