Naar inhoud

De beleving van virtuele opleidingen en examens in Nederland

Als gevolg van de strenge lockdown om de verspreiding van het coronavirus in Nederland onder controle te krijgen, vindt het onderwijs momenteel in alle geledingen online plaats. Dat geldt ook als je bijvoorbeeld je kennis wil vergroten op het gebied van digitale marketing, klantbeleving of communicatie. Anders dan je wellicht zou verwachten, wordt virtuele educatie veelal niet als minder waardevol gezien dan reguliere scholing.


Beleving onderwijs online

Wel geeft de meerderheid van de leergierige Nederlanders (55%) aan bij een toekomstige opleiding of training via e-learning of een livestream ook het afsluitende examen of de afrondende toets online te willen afleggen. Daarnaast is uitleg via video zeer gewild (47%). Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘E-Learning Monitor – Onderzoek naar online opleidingen, cursussen en trainingen’ van marktonderzoeksbureau Multiscope. Dit rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 4.600 volwassenen in Nederland.

Video gewild onder jongeren

Nederlanders vinden vooral examinering online (55%) en downloadbaar studiemateriaal (49%) belangrijk bij virtueel onderwijs. Daarnaast blijkt les via beeld en geluid ook erg populair. Bijna twee op de vijf volwassenen in Nederland (38%) geven de voorkeur aan een livestream om de interactiemogelijkheden met een docent en andere deelnemers te behouden. Een nog groter deel (47%) heeft behoefte aan uitleg via video. Deze groep bestaat meer uit mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar (51%) dan uit 35-plussers (44%).

Leermiddelen onderwijs online

Totaal

Man

Vrouw

18-34

38-49

50+

Examens en toetsen online

55%

53%

56%

56%

58%

50%

Downloadbaar studiemateriaal

49%

46%

52%

44%

51%

53%

Uitleg via video

47%

47%

46%

51%

43%

46%

Contact via e-mail

42%

37%

47%

35%

44%

48%

Fysiek studiemateriaal zoals boeken

42%

37%

46%

41%

42%

42%

Livestream met docent en andere deelnemers

38%

38%

38%

38%

41%

34%

Beleving van de methoden voor onderwijs online in Nederland, bron: ‘E-Learning Monitor’ van Multiscope

Positieve attitude onderwijs online

Een grote groep Nederlanders vindt een opleiding of training online niet minder waarde hebben dan regulier onderwijs (40%) en tevens geschikt voor – hoger – beroepsonderwijs (45%). Daarnaast denkt meer dan een derde (35%) dat binnen tien jaar het merendeel van alle opleidingen en trainingen online gebeurt. Wel heeft een derde (33%) nog twijfels bij de efficiëntie van deze onderwijsvormen. Over het algemeen is een ruime meerderheid (74%) van mening dat het belangrijk is om je hele leven te blijven leren.

Kosten en tijd grootste drempels

De voornaamste drempels om via een digitaal kanaal een opleiding of training te volgen, zijn de kosten (21%) en een gebrek aan tijd (18%). Slechts 7 procent van alle Nederlanders kan geen enkele belemmering bedenken. Qua leeftijd zijn met name verschillen te zien tussen mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 50 jaar en 50-plussers. Volwassenen jonger dan 50 jaar geven vaker aan dat kosten, tijd, onpersoonlijke lessen en beperktere communicatie obstakels zijn dan 50-plussers.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij in je eigen tijd en tempo jouw onlinemarketingkennis naar een hoger niveau tillen? Dan is de e-learning-module Digital Marketing Academy wat voor jou!

  • 10 hoogwaardige – Nederlandstalige of Engelstalige – blokken over relevante onderwerpen op het gebied van digitale marketing.
  • Een combinatie van video’s, additionele literatuur, quizzen en opdrachten voor de toepassing van de opgedane kennis.
Lees meer over deze e-learning-module ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie